Vanaf nu mogelijk: wachttijden registreren casemanagement dementie

Deel dit bericht via

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) verplicht aanbieders van casemanagement dementie vanaf december 2018 om hun wachttijdgegevens maandelijks aan te leveren. Voor de cliënt en andere betrokken partijen bij dementiezorg is het belangrijk om inzicht te hebben in actuele wachttijden. Zo weten zij hoe lang het duurt voordat een patiënt bij een bepaalde zorgaanbieder terecht kan en kunnen zij de juiste keuzes maken. Het aanleveren van die gegevens verloopt via Vektis en is vanaf december mogelijk via onze website.

Wij zijn blij dat wij eraan kunnen bijdragen om dit inzichtelijk te maken. Via Vektis is er straks 1 actueel, onafhankelijk en vergelijkbaar bronbestand van de wachttijden voor casemanagement dementie en hoeven aanbieders deze periodiek maar 1 keer aan te leveren. Op basis van dit bronbestand kunnen wij andere partijen informeren, zoals de NZa, patiënten- en beroepsorganisaties en zorgverzekeraars.

Aanleveren gebeurt per dementienetwerk

Het registreren van de wachttijdgegevens gebeurt per regionetwerk. Veel zorgaanbieders van casemanagement dementie zijn aangesloten bij zo’n dementienetwerk: een regionaal samenwerkingsverband van zorginstellingen die samen de zorg voor mensen met dementie coördineren en verbeteren. Verschillende dementienetwerken coördineren ook de aanlevering van de wachttijden van zorgaanbieders in het betreffende regionetwerk. In dat geval kunt u als zorgaanbieder de wachtlijst- en wachttijdgegevens aanleveren bij het dementienetwerk. Het dementienetwerk verzamelt deze informatie en levert deze aan bij Vektis. Of het netwerk dat ook doet, is afhankelijk van de afspraken die u hebt gemaakt met elkaar hierover. Bekijk in het overzicht van dementienetwerken (te vinden op deze pagina) welke netwerken wachttijden gaan registreren.