Veelgestelde vragen

Op deze pagina staan veelgestelde vragen én de antwoorden daarop. Om te beginnen de vragen die gaan over het aanmaken van een account en het aanvragen van toegang tot een product. Ook de antwoorden op vragen over de AGB-code, standaardisatie en het registeren van de wachttijden ggz lees je hier.

Blijf op de hoogte

Altijd op de hoogte blijven van al onze nieuwtjes? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief.

Schrijf je in

Terug naar support

Wachttijden ggz

  • Waarom moeten ggz-instellingen en -praktijken wachttijden aanleveren bij Vektis?

    Ggz-instellingen en -praktijken publiceren de wachttijden op hun websites. Informatie is daardoor erg versnipperd beschikbaar. Wanneer mensen beschikbare zorg zoeken, is het zeer lastig om een overzicht te krijgen van beschikbare ggz in bijvoorbeeld de eigen regio. Met de centrale wachttijd registratie bij Vektis zijn zorgverzekeraars, patiëntenorganisaties en zorgaanbieders in staat om cliënten efficiënter aan zorg te helpen.

  • Wat is er veranderd in 2021 in verband met de aangepaste Transparantieregeling?

    In verband met de aangepaste Transparantieregeling zijn er vanaf eind januari 2021 enkele aanpassingen in het portaal te zien.

    1) Er is nu ook een vragenlijst op ondernemingsniveau. Elke maand vul je dus zowel vragen in voor jouw onderneming, als voor de onderliggende vestiging(en).

    2) Voor zorgaanbieders met meer dan 10 zorgverleners worden op ondernemingsniveau vragen gesteld over het actueel aantal wachttenden, ook vragen we op vestigingsniveau extra informatie uit over de instroomcijfers voor intakes en behandelingen.

    3) Trauma is een zelfstandige hoofddiagnosegroep geworden, en valt dus niet meer onder de hoofddiagnosegroep Angststoornissen.

  • Hoe bepaal ik mijn aanmeldwachttijd en behandelwachttijd?

    Je mag zelf bepalen of je de wachttijd retrospectief (R) of actueel (A) berekent. Je hoeft niet op te geven welke methode je gebruikt. Wel is het wenselijk dat je iedere maand dezelfde methode toepast.

    Aanmeldwachttijd in weken:

    • Retrospectief: bereken de individuele werkelijke wachttijd van alle cliënten die in de afgelopen 2 maanden een intake kregen (dus waarvan de aanmeldwachttijd is beëindigd). Neem van deze individuele wachttijden het gemiddelde in weken en rondt dit naar boven af.
    • Actueel: Neem de derde beschikbare mogelijkheid in de agenda voor het maken van een afspraak voor een intake (afgerond naar boven op hele weken).

    Behandelwachttijd in weken:

    • Retrospectief: bereken de individuele werkelijke wachttijd van alle cliënten waarvan in de afgelopen 2 maanden de behandeling is gestart (dus waarvan de behandelwachttijd is beëindigd). Neem van deze individuele wachttijden het gemiddelde in weken en rondt dit naar boven af.
    • Actueel: Neem de derde beschikbare mogelijkheid in de agenda voor het maken van een afspraak voor een behandeling (afgerond naar boven op hele weken).
  • Ik bied zowel basis ggz als gespecialiseerde ggz aan, kan ik dat allebei invoeren?

    Ja, het formulier biedt de mogelijkheid om beide vormen van zorg te selecteren.

  • Wat betekent ‘actief in’ en ‘gespecialiseerd in’?

    Een ggz-aanbieder kan 'actief zijn in' en dus zorg leveren in 1 of meerdere hoofddiagnosegroepen, maar hoeft daar niet persé in gespecialiseerd te zijn. Als je niet gespecialiseerd bent maar wel zorg levert op 1 of meerdere van de hoofddiagnosegroepen, moet je ook de wachttijd informatie registeren.

  • Ik lever kinder- en jeugd ggz. Moet ik mijn wachttijden registreren?

    Nee, kinder- en jeugdzorg vallen niet onder de Nadere Regeling Transparantie in de GGZ van de NZa. Mocht je van ons toch een herinnering hebben ontvangen de wachttijden aan te leveren, kun je een email sturen naar info@nza.nl om jouw organisatie voor de wachttijdregistratie af te melden.

  • Kan ik de wachttijden van meerdere vestigingen samenvoegen in één wachttijdregistratie?

    Wachttijden dienen in principe per vestiging te worden opgevoerd. Als er in een postcode gebied en binnen een straal van maximaal 10 km meerdere vestigingen gelegen zijn, mag de aanlevering gebundeld geschieden onder één vestiging.

  • Mijn vestiging staat er niet bij. Wat moet ik doen?

    Jouw ggz-instelling of -praktijk kan meerdere vestigingen hebben die nog niet geregistreerd zijn in het AGB-register. Wachttijden moeten per vestiging worden opgevoerd. Zorg dus dat in het AGB-register de vestigingen goed zijn vastgelegd. Controleer in het AGB-resister of de vestigingen zijn vermeld. Als vestigingen toegevoegd moeten worden aan het AGB-register, volg dan deze link, zodat je weet welke gegevens nodig zijn.

  • Ik wil mijn invoer van de vorige maand wijzigen, kan dat?

    Het is helaas niet mogelijk de invoer van maanden te wijzigen die in het verleden liggen.

  • Ik wil de wachttijden wijzigen die ik eerder deze maand heb ingevoerd, kan dat?

    Zolang de maand die je wilt wijzigen de huidige maand is, kan je de invoer wijzigen. Let op: elke wijziging overschrijft de vorige invoer.

  • Ik neem geen nieuwe cliënten meer aan, waarom moet ik toch wachttijden registreren?

    Als je geen nieuwe cliënten meer aanneemt, spreken wij van een aanmeldstop. Vul in dat geval ook het formulier in, je kunt hierin namelijk aangeven dat er een aanmeldstop is. Zo is het voor alle gebruikers van de wachttijdinformatie (onder andere zorgverzekeraars) duidelijk dat jouw onderneming een aanmeldstop heeft.

    De wachttijden vul je vervolgens als volgt in:

    • Als je gebruik maakt van de retrospectieve methode: Heeft jouw praktijk in de afgelopen 2 maanden wel patiënten op intake gehad en/of behandelingen gestart, baseer dan de wachttijden op de afgelopen 2 maanden. Heeft jouw praktijk in de afgelopen 2 maanden geen patiënten op intake gehad en/of behandelingen gestart, vul dan bij de wachttijden ‘NVT’ in.
    • Als je gebruik maakt van de actuele methode: Doet jouw praktijk momenteel geen intakes meer, vul dan bij de aanmeldwachttijd ‘NVT’ in. Geeft jouw praktijk ook geen behandelingen meer? Vul dan ook als behandelwachttijd ‘NVT’ in.
  • Moet ik als zzp-er ook mijn wachttijden registreren?

    Elke aanbieder in de ggz, of dat nu een instelling of een vrijgevestigde aanbieder is, dient wachttijden te registreren (zie ook de Transparantieregeling). Wanneer de zzp-er niet zelf geestelijke gezondheidszorg declareert, dan ligt de verplichting voor het aanleveren van de wachttijden bij de instelling of praktijk die de zzp-er inhuurt. De vrijgevestigde aanbieder hoeft dan zelf geen wachttijden aan te leveren.

  • Kan ik mijn zorgsysteem koppelen aan Vektis?

    Via Vektis kunnen aanbieders van geestelijke gezondheidszorg (ggz) hun wachttijdgegevens geautomatiseerd aanleveren. Hiermee maken we de registratie nog efficiënter.

    Wi je hier gebruik van maken, dan moet je enkele aanpassingen doorvoeren in de software. Neem hiervoor contact met ons op. Vermeld in de onderwerpregel ‘wachttijden automatisch leveren’, zodat we ervoor kunnen zorgen dat je de benodigde informatie snel ontvangt.

  • Ik heb geen e-mail herinnering ontvangen, hoe kan dit?

    Vektis communiceert grotendeels via e-mail met haar klanten. Wij zien dat instellingen regelmatig e-mailadressen gebruiken die verwijzen naar algemene mailboxen. Dit kan een reden zijn, maar het kan ook zijn dat deze gegevens ooit zijn ingevoerd en daarna nooit meer bijgewerkt. Dus zorg ervoor dat de e-mailadressen juist zijn ingevoerd zodat je geen belangrijke berichten mist, zoals herinneringen voor het invullen van de wachttijden.

    Je kunt in onze webzoeker je AGB-registratie bekijken. Mocht hier iets niet juist zijn, geef dit dan aan ons door.

  • Wat gebeurt er met de wachttijd informatie?

    Vektis verzamelt en registreert de wachttijd informatie voor de geestelijke gezondheidszorg en casemanagement dementie. Vervolgens stellen wij het beschikbaar aan diverse partijen in de zorg. Er zijn diverse instellingen, zoals de NZa, de zorgverzekeraars en ook patiëntenorganisaties, die de informatie gebruiken om cliënten sneller naar de juiste zorgaanbieder te begeleiden.

  • Wat is mijn gebruikersnaam?

    Voor het aanvragen van toegang tot het registreren van de wachttijden en voor het doorgeven van de wachttijden moet u inloggen met een account. Uw inlognaam is afhankelijk van de wijze waarop uw account bij ons is geregistreerd.

    Is uw account geregistreerd op een persoonlijke AGB-code?

    In dat geval logt u in met uw persoonlijke AGB-code@vektis.nl als gebruikersnaam. Voorbeeld: 01234567@vektis.nl.


    Is uw account niet geregistreerd op een persoonlijke AGB-code?
    In dat geval is het e-mailadres waarop uw account geregistreerd staat uw gebruikersnaam.
    Bij het registreren van uw account heeft u van ons een e-mail ontvangen waarin uw gebruikersnaam staat.

  • Kan ik mij afmelden voor het ontvangen van reminder e-mails?

    Ja, dat is mogelijk door een e-mail te sturen aan afmeldingwti@vektis.nl. Je ontvangt dan geen reminder e-mails meer. Ben je van mening dat jouw praktijk geen wachttijden zou hoeven aan te leveren? Stuur dan een email naar de NZa met de opgave van reden. In uitzonderlijke situaties hoeft de wachttijd namelijk niet te worden geregistreerd (bv. als uw onderneming alleen jeugzorg levert).

  • Ik ben mijn praktijk aan het opstarten en nog in de voorbereidende fase. Moet ik al wachttijden registreren?

    Zodra de praktijk voor cliënten open gaat, dien je de wachttijden te registreren. Wanneer je precies een AGB-code aanvraagt maakt niet uit. Het intern verzamelen van data kan wel alvast handig zijn als er al een wachtlijst is.

  • Mijn vraag staat er niet bij. Waar kan ik nu terecht?

    Heb je een inhoudelijke vraag over het invullen van de wachttijden, lees dan de FAQ van de Landelijke stuurgroep wachttijden of neem contact op met de NZa. Als je lid bent van De Nederlandse ggz dan kun je je vraag ook daar stellen.

    Heb je functionele vragen over het portaal zelf? Stuur dan een e-mail naar referentieproducten@vektis.nl.

     

Kom je er niet uit?

Kom je er niet uit?

We helpen je graag. Bekijk de meestgestelde vragen op onze support pagina.

Support