Wachttijden ggz registreren via Vektis vanaf 1 januari 2018

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) verplicht zorgaanbieders in de ggz vanaf 1 januari 2018 om hun wachttijdgegevens maandelijks aan te leveren. Het aanleveren van die gegevens verloopt via Vektis. Wij zorgen ervoor dat je zo min mogelijk hoeft te regelen. Met een paar stappen heb je een account aangemaakt en kan je elke maand de wachttijdgegevens invoeren. In de eerste helft van 2018 zorgen we bovendien voor een verdere doorontwikkeling naar een geautomatiseerd proces.

Wat kan ik nu al doen?
Door nu al je gegevens te controleren en een Vektis account aan te maken ben je op 1 januari goed voorbereid.

Stap 1: Controleer de vestigingen in het AGB-register
Het aanleveren van de wachttijden doe je via het AGB-register. Je moet de wachttijden per vestiging aanleveren. Zorg dus dat alle vestigingen van je onderneming juist en volledig in het AGB-register staan. Controleer dit via de Webzoeker op agbcode.nl. Indien je vestigingen moet toevoegen aan het AGB-register, klik dan hier.

Stap 2: Controleer het e-mailadres
Vektis communiceert grotendeels via e-mail met haar klanten. Let op: we gebruiken hiervoor het e-mailadres van de onderneming. Daarom is het belangrijk dat wij het juiste e-mailadres hebben, zodat je geen belangrijke berichten mist. Je kunt het e-mailadres bij je AGB-registratie controleren op agbcode.nl via de volgende stappen:

    1. Kies de tab ‘Ik ben zorgaanbieder’
    2. Klik op de knop ‘Ik wil mijn publieke gegevens in het AGB-register controleren’
    3. Zoek je eigen onderneming op
    4. Onder ‘Communicatiegegevens’ zie je het e-mailadres dat geregistreerd staat
    5. Indien nodig, wijzig je e-mailadres.

Stap 3: Maak een Vektis-account aan
Om je wachttijden te kunnen registreren heb je een Vektis-account nodig. Klik hier om een Vektis-account aan te maken.

Vanaf 1 januari: voer je wachttijden in

Vanaf 1 januari 2018 kun je elke maand je wachttijden invoeren, van de 1e tot de 10e dag. Je doet dit per vestiging en hoofddiagnosegroep en geeft per specialisatie aan wat de wachttijden in weken zijn.

Het belang van wachttijdinformatie
De aanleververplichting komt voort uit de Transparantieregeling zorgaanbieders ggz van de NZa. Alle betrokken partijen in de ggz hebben belang bij inzicht in actuele wachttijden. Zo weten zij hoe lang het duurt voordat een patiënt bij een bepaalde zorgaanbieder terecht kan en kunnen zij de juiste keuzes maken. Wij helpen hier graag bij.