Vanaf 15 juli t/m 30 augustus is het klantadviescentrum telefonisch bereikbaar van 09.00 tot 14.00 uur. Je kunt je vraag stellen via het contactformulier. Lees meer

Agile werken, hartslag van de organisatie

Deel dit bericht via

“Wanneer was de laatste keer dat jij echt heel blij werd van het werk dat je deed?’ Die vraag werd mij een jaar geleden gesteld. En ik was blij dat oprecht kon zeggen dat ik erg blij word van dat wat ik nu doe.” Ina Haverhals werkt als Agile coach bij Vektis.

Blije klant

“Een blije klant is noodzakelijk om een boot naar de overkant te roeien. Die les leerde ik al snel toen ik bijna 10 jaar geleden bij Vektis aan de slag ging als projectmanager. Het was ook mijn eerste ervaring met de (agile) scrum-werkwijze. Scrum werd bij sommige ontwikkelteams al wel toegepast, maar was binnen Vektis nog geen breed gedragen werkwijze. Pas in 2017 kwam het prominent op de agenda. Eén van onze teams had het zó druk dat ze niet meer wisten waar te beginnen. Om rust te krijgen in dat team zijn ze iteratief gaan werken. In sprints dus. Dat beviel heel goed. Zelfs zo goed, dat we de agile principes door de gehele organisatie hebben ingevoerd. Als agile coach begeleid ik dat proces.”

Agile transformatie

“Je werkt, leert, verbetert. Werkt, leert en verbetert. Je transformeert altijd, je leert altijd. Als mens, en als organisatie. Het invoeren van de agile principes en -werkwijze heeft ons als organisatie wakker geschud. Het bleek de bekende frisse wind die voor nieuwe inzichten zorgde en ons wendbaarder maakte. Prowareness heeft Vektis door de eerste fase van deze agile transformatie geholpen. Samen met hen mocht ik deze kar trekken. We hebben een ontzettend mooie reis gemaakt met elkaar, Prowareness, Vektis en ik. Vektis zet nu meer dan ooit haar medewerkers in hun kracht, ik ben daar zelf een goed voorbeeld van. Dat geeft mij als mens zoveel zelfvertrouwen en plezier. En we werken bij Vektis nu nog meer samen dan we al deden, transparant en open.”

Hartslag

“Agile werken, dat is net als een hartslag. Met zoveel regelmaat, pieken, een blij ritme. Na een piek volgt een periode van ontspanning, waarna je weer vol energie richting de volgende piek kunt. Zo’n piek is altijd een vier-momentje. Je hebt iets afgerond, waarde toegevoegd, een klant blij gemaakt, een stap gezet. Soms zit je in een rol waarin er nooit iets te vieren is. Als je altijd maar moet knokken en nooit iets kunt vieren, dan raak je leeg en ongemotiveerd. Dan is het tijd voor iets anders. Denk eens na over jouw ‘hartslag’, wanneer had jij voor het laatst een vier-moment?“