Blue Monday, dat is iets anders dan een depressie

Deel dit bericht via
Daniëlle Bouman
Geschreven door
Daniëlle Bouman
Onderzoeker
‘Logisch dus dat ik met hoofdpijn thuis kwam na de werkdag en er daarna niks meer uit mijn handen kwam. Ik heb mij pas ziek gemeld toen ik bij de crisisdienst van de ggz zat.’

'2016. Afspraken met familie en vrienden: geen zin, te moe. Drukke week gehad, even rust. Afzeggen dus. Er was begrip. ”Ja snap ik, een promotietraject kost ook veel energie. Neem je rust“. 

Logisch dus dat ik met hoofdpijn thuis kwam na de werkdag en er daarna niks meer uit mijn handen kwam.  
 
Als ik een dag vrij was sliep ik net zoveel als mijn zoontje van een halfjaar oud.  
 
Ongemerkt vond ik steeds meer dingen niet leuk meer. Ik keek niet meer uit naar de nieuwste videogame, dat leuke project in huis kon ook wel wachten en een dagje weg plande ik niet meer in.   
 
Maar op het werk ging het prima.  
 
Ik stopte met zingen onder de douche en, 1 van de signalen dat het echt niet goed met mij gaat weet ik nu, luisterde geen muziek meer. Mijn man zorgde voor onze zoon. En het huishouden. (En voor mij.) 
 
Ik lachte om grapjes van collega’s, las artikelen en deed analyses.  
 
Ik heb mij pas ziek gemeld toen ik bij de crisisdienst van de ggz zat.’ 
 

Vooral op het werk

"Je zou denken dat werk het eerste is dat niet meer gaat als je een depressie hebt. 'Het gaat nog wel oké, want ik kan nog werken.' Het viel dus allemaal nog wel mee, dacht ik.  
Later hoorde ik van 1 van mijn therapeuten dat dit heel vaak voorkomt. Eerst vervallen alle leuke dingen en het werk vaak pas als laatste. Het was voor mij moeilijk om toe te geven dat mijn mentale gezondheid erg slecht was, zeker op het werk. Vooral op het werk. 
 
Ik sta daar nu heel anders in. Sterker nog: ik vertel het bij elke sollicitatie. Tijdens mijn 1e sollicitatiegesprek bij Vektis vertelde ik dat ik in het verleden een depressie heb gehad. Natuurlijk werden daar vragen over gesteld en die heb ik eerlijk beantwoord: Ja het kan terugkomen en ja, daar ben ik weleens bang voor, maar ik ben nu gewapend.  
Door alle therapieën die ik heb gehad herken ik nu de signalen en weet ik wat ik kan doen als het minder goed met mij gaat. Met andere woorden: ik houd mijzelf in de gaten. Het lijstje met tips om je mentale gezondheid een boost te geven hieronder is dan ook mijn persoonlijke lijst die ik gebruik als het niet goed gaat. Januari is voor mij een maand waarin het vaak minder goed gaat. Het gaat dan niet om die ene dag, Blue Monday, maar om alle 31 dagen van de maand. Ik heb dit lijstje dan ook standaard op mijn beeldscherm geplakt in januari.

Steuntje in de rug 

Het altijd, en dus niet alleen op Blue Monday, bewust zijn van mijn eigen mentale gezondheid is soms best vermoeiend, maar voor mij simpelweg noodzakelijk. Net zoals iemand met een hoog cholesterol regelmatig zijn of haar bloed laat controleren, monitor ik mijn mentale gesteldheid. Daar heb ik af en toe ook nog de hulp van een psycholoog bij nodig, maar ook dat voel ik zelf aan zodat ik op tijd de telefoon kan pakken om een afspraak te maken.  
 
Ik hoop met mijn verhaal het gesprek rondom mentale gezondheid (op de werkvloer) wat meer te normaliseren. Gelukkig zullen de meeste mensen nooit een depressie meemaken, maar iedereen kan op zijn tijd wel een steuntje in de rug gebruiken."

Let een beetje op elkaar. En op jezelf.

Blue Monday, de 3e maandag van januari, wordt gezien als de meest deprimerende dag van het jaar. De meeste mensen zouden zich op deze dag neerslachtig voelen. Ondanks dat het bestaan van deze dag nooit wetenschappelijk is aangetoond is het wel een mooi moment om aandacht te geven aan mentale gezondheid. En zeker dit jaar.  
 
In deze coronatijd werken veel mensen vanuit huis en hebben we minder persoonlijk contact. Hierdoor kan het moeilijker zijn om in te schatten hoe het met de ander gaat. Mensen verwachten niet dat iemand die grapjes maakt, meelacht en zijn of haar werk naar behoren doet, depressieve of angstige gevoelens zou kunnen hebben. Hieronder geeft Daniëlle je nog 3 tips waar je wellicht iets aan hebt. 

  1. Let op jezelf. Dit kinkt logisch, maar wordt weleens vergeten met alle dagelijkse drukte. Word je vooral bewust van activiteiten die je niet meer doet, maar je eerder nog wel deed. In coronatijd is dit natuurlijk lastig, omdat zoveel niet meer mag. Maar kijk vooral naar de kleine dingen. Stofzuig je minder vaak, sla je je lievelingsprogramma op tv over? Luister je nog naar je favoriete muziek? Sport je nog of juist minder vaak? Zo ja, waarom doe je dat?
  2. Let op je collega’s en naasten. Lachen is niet hetzelfde als je goed voelen. Vraag eens wat vaker hoe het gaat, of waar iemand tegenaan loopt. Persoonlijk vind ik het fijner om dit een-op-een te doen. Een retro is toch vaak een grotere groep mensen.
  3. Deel het met collega’s als het wat minder goed met je gaat. Ik heb weleens het gevoel dat ik de enige ben met wie het soms wat minder gaat, maar als ik erover praat dan merk ik dat dit zeker niet zo is.   

Daniëlle Bouman werkt bij Vektis als onderzoeker. In haar vrije tijd spreekt Daniëlle op publieke evenementen over depressie, zelfmoord, mentale gezondheid en het stigma wat hier op rust.

Zoek hulp via de POH-GGZ

Herken jij je in het verhaal van Daniëlle? En heb je hulp nodig? De huisarts is je startpunt en deze kan je doorverwijzen naar de praktijkondersteuner ggz (POH-GGZ). In 2020 hebben ruim 14,3 miljoen mensen toegang tot een POH-GGZ via de huisarts, ruim 1% meer dan in 2019. 
  
In 2020 zochten mensen meer hulp bij de POH-GGZ dan in 2019. In januari – februari 2020 waren er 5% meer contacten dan in dezelfde maanden in 2019. In maart- juli was er een toename van bijna 10%. 
 
  
 
De meest voorkomende vorm van contact met de POH-GGZ is een consult langer dan 20 minuten (80% van alle contacten). Er is in 2020 een sterke toename (bijna 75% meer) van het aantal consulten tussen 5 en 20 minuten, en van consulten korter dan 5 minuten (bijna 25% meer). Hier vallen ook telefonische en e-mail consulten onder. Het aantal visites is beperkt (2%) en is met ruim 25% afgenomen ten opzichte van 2019. De verschuivingen zijn vermoedelijk toe te schrijven aan de corona-periode.

We helpen je graag. Bekijk de meestgestelde vragen op onze support pagina.

Support