Wachttijden registreren ggz

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) verplicht aanbieders van geestelijke gezondheidszorg sinds 1 januari 2018 om hun wachttijdgegevens maandelijks aan te leveren. Het aanleveren van die gegevens verloopt sinds 1 oktober 2022 via de NZa. 

 

 

Het belang van wachttijdinformatie

De aanleververplichting voor ggz-aanbieders komt voort uit de Transparantieregeling zorgaanbieders ggz van de NZa. Alle betrokken partijen in de ggz hebben belang bij inzicht in actuele wachttijden. Zo weten zij hoelang het duurt voordat een patiënt bij een bepaalde zorgaanbieder terecht kan en kunnen zij de juiste keuzes maken. De ingevulde wachttijden worden getoond op de website www.kiezenindeggz.nl. Het aanleveren van die gegevens verloopt sinds 1 oktober 2022 via het Zorgbeeldportaal de NZa.

Heb je vragen?

Voor vragen over het registreren van de wachttijden of andere vragen, kun je terecht bij de NZa. Zie hiervoor de meest gestelde vragen via de NZa of neem contact op met de NZa via WhatsApp op telefoonnummer 088 770 87 70 of per e-mail info@nza.nl

Vragenlijst basis praktijkinformatie ggz

Zorgverzekeraars vragen je ieder jaar om basisinformatie aan te leveren over je ggz-praktijk of -instelling. Om de administratie voor jou te beperken vragen we deze informatie 1 keer per jaar centraal uit en delen we de aangeleverde informatie met alle relevante zorgverzekeraars. Je levert deze informatie aan via Vektis.

> Meer informatie over het invullen van de vragenlijst basis praktijkinformatie ggz

Meer zorginzichten over de ggz

Ben je geïnteresseerd in inzichten over de zorg? Vektis publiceert regelmatig feiten en cijfers over de geestelijke gezondheidszorg. Maar ook over bijvoorbeeld integrale zorg, ouderenzorg, ziekenhuiszorg of huisartsenzorg.

> Naar alle feiten en cijfers