Portaal Wachttijden ggz aangepast aan hernieuwde transparantieregeling

Deel dit bericht via

In het kader van de hernieuwde transparantieregeling zorgaanbieders ggz van de Nederlandse Zorgautoriteit (Nza), zijn er vanaf 1 februari 2021 enkele aanpassingen te zien in het portaal Wachttijden ggz. Lees hieronder wat dit voor u betekent. 

Algemene wijzigingen 

  • Elke maand stellen wij nu 1 tot enkele vragen op ondernemingsniveau, voorafgaand aan het registreren van de wachttijden voor de vestigingen.
  • Retrospectief of actueel: de wachttijden zijn vanaf nu zowel met de retrospectieve (R) als met de actuele (A) methode door te geven.
  • Autisme en trauma zijn nu zelfstandige groepen en behoren niet meer tot de pervasieve stoornissen en de angststoornissen.

Specifieke wijzigingen voor organisaties met meer dan 10 zorgverleners 

  • Aantal wachtenden op ondernemingsniveau: wij vragen vanaf 1 februari maandelijks het actueel aantal wachtenden voor een aanmelding én het actueel aantal wachtenden voor een behandeling voor de onderneming uit. Deze wachtenden worden verdeeld in wachtenden binnen en buiten de treeknorm.
  • Gestarte intakes en behandelingen: op vestigingsniveau vragen wij uit hoeveel intakes en behandelingen er in de afgelopen 2 maanden zijn gestart. Deze aantallen worden verdeeld in binnen en buiten de treeknorm. Biedt de organisatie gespecialiseerde ggz aan? Dan vragen wij deze gegevens per vestiging uit voor elke hoofddiagnosegroep afzonderlijk. 

Momenteel is de treeknorm voor de aanmeldwachttijd 4 weken en voor de behandelwachttijd 10 weken. 

Meer informatie 

U kunt uw registratie hier bijwerken.  

Heeft u nog vragen? Neem dan eerst een kijkje bij de veelgestelde vragen wachttijden ggz. Ook in het portaal voor de Wachttijden ggz hebben we bij de nieuwe velden invulinstructies verwerkt. 
  
Met inhoudelijke vragen over de transparantieregeling en waarom deze informatie extra wordt uitgevraagd, kunt u terecht bij de NZa
  
Heeft u functionele vragen over het portaal, dan kunt u deze stellen aan Vektis via referentieproducten@vektis.nl. Wij kunnen u ook meer vertellen over een api-koppeling om rechtstreeks (machine-to-machine) de wachttijdinformatie bij Vektis in te dienen. Voor grote organisaties is dit een uitkomst.  

We helpen je graag. Bekijk de meestgestelde vragen op onze support pagina.

Support