Veelgestelde vragen

Op deze pagina staan veelgestelde vragen én de antwoorden daarop. Om te beginnen de vragen die gaan over het aanmaken van een account en het aanvragen van toegang tot een product. Ook de antwoorden op vragen over de AGB-code, standaardisatie en het registeren van de wachttijden ggz lees je hier.

Account aanmaken en toegang aanvragen

AGB code

  • Hoe vraag ik een AGB-code aan?

    Je vraagt een AGB-code aan met behulp van een aanvraagformulier. Er zijn 4 verschillende aanvraagformulieren, voor 4 verschillende situaties. Het is belangrijk dat je het formulier gebruik dat op jouw situatie van toepassing is:

    • Heb je nog geen persoonlijke AGB-code, maar heeft de onderneming waar je werkt wel een AGB-code? Gebruik dan dit formulier.
    • Heb je nog geen persoonlijke AGB-code en heeft de onderneming waar je werkt ook geen AGB-code? Gebruik dan dit formulier.
    • Heeft de onderneming nog geen AGB-code, maar de zorgverleners die daar werken wel? Gebruik dan dit formulier.
    • Wil je een vestiging toevoegen aan een onderneming die al een AGB-code heeft? Gebruik dan dit formulier.

    Nadat je het aanvraagformulier hebt ingediend, is je aanvraag nog niet compleet. Meer informatie over het verdere verloop van je aanvraag en de actuele doorlooptijd daarvan vind je hier.

    NB Een AGB-code wordt niet zomaar verstrekt. Hiervoor dien je te voldoen aan de vastgestelde criteria voor de gekozen zorgsoort en kwalificatie. Deze criteria noemen we de erkenningen. Per kwalificatie kunnen de vereiste erkenningen verschillen.

  • Welke zorgsoort, kwalificatie en erkenning(en) kies ik op het aanvraagformulier AGB-code?

    De zorgsoort is het type zorg dat geleverd wordt. Een voorbeeld hiervan is fysiotherapie. Binnen de gekozen zorgsoort wordt er onderscheid gemaakt tussen verschillende specialismes. Denk hierbij aan kinderfysiotherapie of manuele therapie. Om je te helpen bij de keuze van de juiste zorgsoort kan je gebruikmaken van het Beheer en onderhoud document. Hierin staat beschreven welke zorgsoorten er zijn, en welke kwalificaties (specialisaties) daarbij horen. Per kwalificatie wordt hierin aangegeven welke erkenning(en) noodzakelijk zijn. Deze beschrijving begint op pagina 76 en eindigt op pagina 125.

  • Kan ik voor meerdere zorgsoorten en kwalificaties tegelijk een AGB-code aanvragen?

    Het is per aanvraag mogelijk om voor één zorgsoort en één kwalificatie tegelijk een AGB-code aan te vragen. Er kunnen niet meerdere zorgsoorten worden toegevoegd aan een AGB-code. Voor iedere zorgsoort wordt een aparte AGB-code uitgegeven. Wil je meerdere kwalificaties toevoegen aan je AGB-registratie? Dat kan nadat je een AGB-code hebt. Het aanvragen van een extra kwalificatie doe je hier.

  • Wat geef ik op bij relatie op het aanvraagformulier AGB?

    In het aanvraagformulier wordt altijd gevraagd welke relatie de nieuwe AGB-code heeft met een bestaande onderneming, vestiging of zorgverlener. Een AGB-code staat namelijk nooit op zichzelf. In de AGB Webzoeker kan je de juiste AGB-code vinden voor het leggen van de relatie. Heeft je onderneming geen vestiging?

    Voor het aanvragen van de AGB-code is het noodzakelijk om de vestiging bij te schrijven in de Kamer van Koophandel. Dit kan je doen met behulp van het Formulier 9A inschrijving vestiging rechtspersoon van de KvK. Is de vestiging toegevoegd aan de KvK-registratie? Dan kan je alsnog je aanvraag indienen.

  • Het lukt mij niet om het aanvraagformulier in te dienen.

    In de meeste gevallen komt dit doordat de verplichte velden niet of niet correct zijn ingevuld. Controleer alle verplichte velden, deze herken je aan een *. Soms staan er onnodige spaties in een veld. Loop de velden langs en verwijder deze. Het indienen van het formulier zou nu geen probleem moeten zijn.

  • Wat moet ik doen nadat ik het aanvraagformulier heb ingediend?

    Na het indienen van de aanvraag is deze nog niet compleet. Je ontvangt van ons een e-mail met instructies om je aanvraag af te ronden. Wij hebben nog nodig:

    1. Een handtekening onder je ingevulde aanvraag. Het ingevulde aanvraagformulier vind je in de bijlage van de instructie e-mail.
    2. Iedere erkenning die je hebt opgegeven gaan wij verifiëren. Stuur daarom waar mogelijk een inschrijfbewijs mee van de door jou geselecteerde erkenningen. Een overzicht van de erkenningen die je hebt geselecteerd bij je aanvraag staan op het formulier dat je ondertekent. Is je inschrijving in een online register te verifiëren? Dan hebben wij aan het registratienummer dat je in de aanvraag hebt opgegeven voldoende.

      Stuur deze informatie, onder vermelding van een correspondentienummer, naar aanvraag@agbcode.nl. Na ontvangst gaan wij de aanvraag beoordelen. De gemiddelde doorlooptijd voor het afhandelen van een aanvraag vind je hier.
  • Hoe geef ik een wijziging door in mijn AGB-registratie?

    Veel wijzigingen kan je eenvoudig doorgeven via het VECOZO portaal. Hiervoor heb je een VECOZO-certificaat nodig. Heb je deze niet? Dan kan je jouw wijziging ook doorgeven via ons digitale wijzigingsformulier. Op deze pagina lees je hoe je dit doet.

  • Hoe lang duurt het voordat mijn wijziging is verwerkt?

    De actuele doorlooptijd voor het verwerken van een wijziging staat hier.

  • Hoe lang duurt het voordat mijn wijziging zichtbaar is in het zorgveld?

    Vanaf het moment van wijzigen in de AGB database duurt het minimaal 1 werkdag voordat de wijziging zichtbaar is in de webzoeker van het AGB-register. Wijziging(en) worden dagelijks aangeleverd bij de zorgverzekeraar(s). Afhankelijk van wanneer zij deze gegevens bijwerken in hun systemen, is de wijziging na minimaal 1 werkdag ook zichtbaar bij de zorgverzekeraar.

  • Ik heb zelf geen wijziging doorgegeven, en toch heb ik een e-mail ontvangen. Waarom?

    Om de kwaliteit van het AGB-register te garanderen voeren we regelmatig kwaliteitscontroles- en acties uit. Hiervoor heeft het AGB-register koppelingen met andere registers, zoals het KvK- of het BIG-register. Wijzigingen in deze registers hebben gevolgen voor je AGB-registratie. Om de actualiteit van het register verder te verbeteren, worden er steeds meer koppelingen met kwaliteitsregisters of beroepsorganisaties gelegd.

    Ook het uitvoeren van kwaliteitscontroles in onze database kan leiden tot een wijziging in je AGB-registratie. We stellen hiermee vast of je AGB-registratie voldoet aan de vastgestelde criteria, waardoor je bij het gebruik hiervan niet tegen verdere problemen oploopt.

    Het kan natuurlijk ook zo zijn dat iemand die hiervoor gemachtigd is, direct bij Vektis of via het VECOZO-portaal, een wijziging heeft doorgegeven. Is de wijziging die is doorgevoerd onjuist? Neem dan contact met ons op.

  • Ik kan in de e-mail die ik heb ontvangen niet terugvinden wat er gewijzigd is.

    Van iedere wijziging in de registratie wordt de AGB-houder op de hoogte gesteld. Dit gebeurt op het e-mailadres dat bij de AGB-code geregistreerd staat. Als er iets wijzigt in je AGB-registratie, ontvang je een totaaloverzicht van je registratie. Hierdoor kan je de actuele stand van zaken bekijken. Wil je weten welk gegeven gewijzigd is? Bij een wijziging wordt een gegeven nooit overschreven. In plaats daarvan wordt het oude gegeven beëindigd, en het nieuwe gegeven opgevoerd. Het oude gegeven blijft daarmee zichtbaar in het overzicht. In het totaaloverzicht kan je zien welke gegevens er zijn beëindigd, en welke er actief zijn. Een gegeven dat niet meer actief is heeft altijd een einddatum in het overzicht.

  • Mijn AGB code is beëindigd door uitschrijving van het KvK-register. Hoe kan ik deze weer activeren?

    Het AGB-register heeft een directe koppeling met het KvK-register. Een beëindiging van je KvK-registratie leidt daarom ook tot een beëindiging van je AGB-code. Wil je deze weer heropenen? Er zijn er twee mogelijkheden:

    1. Is het beëindigde KvK-nummer weer actief?
      Als je het KvK-nummer dat bij je AGB-code geregistreerd staat weer heropent, kunnen wij je huidige AGB-registratie ook heropenen. Je hoeft hiervoor geen nieuwe aanvraag in te dienen. Wij verifiëren hiervoor online of je KvK-registratie weer actief is. Wil je dit? Neem dan per e-mail of telefonisch contact met ons op. Onze contactgegevens vind je hier.
    2. Heb je een nieuw KvK-nummer?
      Als je een nieuw KvK-nummer hebt, dan moet je een nieuwe AGB-code aanvragen. Het is helaas niet mogelijk om met je nieuwe KvK-nummer je beëindigde AGB-code te heropenen. Het aanvragen van een AGB-code doe je hier.
  • Hoe beëindig ik mijn AGB-registratie?

    Om je AGB-registratie te beëindigen hebben wij een beëindigingsformulier van je nodig. Deze dien je in te vullen en te ondertekenen. Een kopie van het ondertekende formulier stuur je naar info@agbcode.nl. De gemiddelde doorlooptijd voor het verwerken van een beëindiging is 5 werkdagen. Je ontvangt per e-mail een bevestiging wanneer de AGB-code is beëindigd.

  • Wat gebeurt er als ik mijn AGB-registratie beëindig?

    Als je AGB-registratie beëindigt, betekent dit dat je AGB-code(s) een einddatum krijgt. Een AGB-code wordt nooit definitief verwijderd uit het systeem. Je VECOZO-certificaat blijft na beëindiging nog 6 maanden actief.

    Je kan tot en met de datum waarop de registratie is beëindigd, nog steeds declaraties indienen met de beëindigde AGB-code.

  • Hoe heropen ik mijn AGB-registratie?

    Je heropent je AGB-registratie door een nieuwe aanvraag in te dienen. Bij het afhandelen van jouw aanvraag controleren wij of je al een AGB-code had. Als je voldoet aan de criteria voor de AGB-code die jij wilt, heropenen we jouw code weer. Dien hier een nieuwe aanvraag in. Daar lees je ook meer over het aanvraagproces, de doorlooptijd en de criteria waar je aan moet te voldoen.

  • Wat is het AGB-register, en wat kan ik met een AGB-code?

    Het AGB-register is hét identificerende register in de zorg, met de AGB-code als unieke sleutel. Met een AGB-code wordt declareren, zorginkoop, het contracteren en het 'gidsen' van zorg (via bijvoorbeeld zorgzoekers) mogelijk gemaakt. 

    Het AGB-register kent 3 types zorgpartijen: ondernemingen, vestigingen en zorgverleners. Een zorgverlener is in AGB altijd gerelateerd aan één of meerdere vestiging(en) waar hij/zij werkzaam is. Een vestiging is altijd weer gerelateerd aan een onderneming. Via je AGB-code is relevante informatie zichtbaar zoals de bevoegdheid, die aangeeft welke zorg geleverd kan worden.

    De kwaliteit en actualiteit van het AGB-register wordt geborgd door koppelingen met bronregisters. Voorbeelden hiervan zijn het KvK-register en het BIG-register. Wijzigingen in de registratie bij deze registers hebben een directe invloed op de gekoppelde AGB-registratie. Ondanks deze koppelingen, blijft de eigenaar van de AGB-code uiteindelijk wel zelf verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van de eigen AGB-registratie.

  • Ik wil gegevens uit het AGB-register ontvangen. Hoe doe ik dit?

    Voor het ontvangen van informatie uit het AGB-register zijn de AGB-services ingericht. Bekijk het overzicht van deze services. Wil je aansluiten op de service Informatie Raadplegen? Meer informatie, zoals een functionele beschrijving en een overeenkomst, vind je hier.

  • Ik wil informatie over mijn AGB-registratie raadplegen. Waar doe ik dit?

    Via de AGB-webzoeker vind je meer informatie over een AGB-registratie. Niet alle informatie is openbaar; privacygevoelige informatie wordt hier niet getoond. Je kan zoeken op AGB-code, naam of adres.

Standaardisatie

Wachttijden registreren

  • Wat is mijn gebruikersnaam?

    Voor het aanvragen van toegang tot het registreren van de wachttijden en voor het doorgeven van de wachttijden moet u inloggen met een account. Uw inlognaam is afhankelijk van de wijze waarop uw account bij ons is geregistreerd.

    • Is uw account geregistreerd op een persoonlijke AGB-code?

      In dat geval logt u in met uw persoonlijke AGB-code@vektis.nl als gebruikersnaam. Voorbeeld: 01234567@vektis.nl.

    • Is uw account niet geregistreerd op een persoonlijke AGB-code?
      In dat geval is het e-mailadres waarop uw account geregistreerd staat uw gebruikersnaam.

    Bij het registreren van uw account heeft u van ons een e-mail ontvangen waarin uw gebruikersnaam staat.

  • Ik bied zowel basis ggz als gespecialiseerde ggz aan, kan ik dat allebei invoeren?

    Ja, het formulier biedt de mogelijkheid om beide vormen van zorg te selecteren.

  • Wat betekent ‘actief in’ en ‘gespecialiseerd in’?

    Een ggz-aanbieder kan 'actief zijn in' en dus zorg leveren in 1 of meerdere hoofddiagnosegroepen, maar hoeft daar niet persé in gespecialiseerd te zijn. Als je niet gespecialiseerd bent maar wel zorg levert op 1 of meerdere van de hoofddiagnosegroepen, moet je ook de wachttijd informatie registeren.

  • Ik wil mijn invoer van de vorige maand wijzigen, kan dat?

    Het is niet mogelijk maanden te wijzigen die in het verleden liggen.

  • Ik wil de wachttijden wijzigen die ik eerder deze maand heb ingevoerd, kan dat?

    Zolang de maand die je wilt wijzigen de huidige maand is, kan je de invoer wijzigen. Let op: elke wijziging overschrijft de vorige invoer.

  • : Kan ik de wachttijden van meerdere vestigingen samenvoegen in één wachttijdregistratie?

    Wachttijden dienen in principe per vestiging te worden opgevoerd. Als er in een postcode gebied en binnen een straal van maximaal 10 km meerdere vestigingen gelegen zijn, mag de aanlevering gebundeld geschieden onder één vestiging.

     

  • Ik verwijs cliënten door, waarom moet ik toch wachttijden registreren?

    Als je cliënten doorverwijst betekent dat over het algemeen dat je geen nieuwe cliënten meer aanneemt. In dat geval spreken we van een aanmeldstop. Ook die kun je aangeven in het formulier.

  • Ik lever kinder- en jeugd ggz. Moet ik mijn wachttijden registreren?

    Nee, kinder- en jeugdzorg vallen niet onder de Nadere Regeling Transparantie in de GGZ van de NZa.

  • Moet ik als zzp-er ook mijn wachttijden registreren?

    Elke aanbieder in de ggz, of dat nu een instelling of een vrijgevestigde aanbieder is, dient wachttijden te registreren bij Vektis.nl.

    Wanneer de zzp-er niet zelf ggz-zorg declareert dan ligt de verplichting voor het aanleveren van de wachttijden bij de instelling of praktijk die de zzp’er inhuurt.

    De vrijgevestigde aanbieder hoeft dan zelf geen wachttijden aan te leveren.

  • Kan ik de gegevens over de wachttijden ook uploaden?

    Nee, Vektis biedt geen mogelijkheid om wachttijd gegevens te uploaden.

  • Kan ik mijn zorgsysteem koppelen aan Vektis?

    Via Vektis Streams kunnen aanbieders van geestelijke gezondheidszorg (ggz) hun wachttijdgegevens vanaf 1 maart 2018 geautomatiseerd aanleveren. Hiermee maken we de registratie nog efficiënter.

    Zorgaanbieders die hiervan gebruik willen maken moeten enkele aanpassingen doorvoeren in hun software. Zij kunnen hierover contact met ons opnemen via e-mail. Vermeld ‘wachttijden ggz’ in de onderwerpregel, zodat we ervoor kunnen zorgen dat je de benodigde informatie snel ontvangt.

  • Moet ik elke maand op mijn website én bij Vektis de wachttijden invoeren?

    Op dit moment wel. Bij Vektis moet je de wachttijden invoeren. Vektis werkt aan een oplossing, waarmee je wachttijd informatie kunt publiceren op jouw website. Zodra die code actief is op jouw site, wordt altijd de stand van je wachttijden getoond, automatisch en zonder dat je dat nog eens hoeft te doen op de site. Vektis informeert de aanbieders in de ggz wanneer de oplossing beschikbaar is.

  • Mijn vestiging staat er niet bij. Wat moet ik doen?

    Jouw ggz-instelling of -praktijk kan meerdere vestigingen hebben die nog niet geregistreerd zijn in het AGB-register. Wachttijden moeten per vestiging worden opgevoerd. Zorg dus dat in het AGB-register de vestigingen goed zijn vastgelegd. Kijk hier om te controleren of de vestigingen zijn vermeld. Als vestigingen toegevoegd moeten worden aan het AGB-register, volg dan deze link, zodat je weet welke gegevens nodig zijn.

  • Ik heb geen e-mail herinnering ontvangen, hoe kan dit?

    Vektis communiceert grotendeels via e-mail met haar klanten. Wij zien dat instellingen regelmatig e-mail adressen gebruiken die verwijzen naar algemene mailboxen. Dat kan de bedoeling zijn, maar het kan ook zijn dat deze gegevens ooit zijn ingevoerd en daarna nooit meer bijgewerkt. Dus zorg ervoor dat de e-mailadressen juist zijn ingevoerd zodat je geen belangrijke berichten mist, zoals reminders voor het invullen van de wachttijden. Met een VECOZO-certificaat kan je hier je e-mailgegevens bekijken en wijzigen.

  • Waarom moeten ggz-instellingen en -praktijken nu ook wachttijden aanleveren bij Vektis?

    Ggz-instellingen en -praktijken publiceren de wachttijden op hun websites. Informatie is daardoor erg versnipperd beschikbaar. Wanneer mensen beschikbare zorg zoeken, is het zeer lastig om een overzicht te krijgen van beschikbare ggz in bijvoorbeeld de eigen regio. Met de centrale wachttijd registratie bij Vektis zijn zorgverzekeraars, patiëntenorganisaties en zorgaanbieders in staat om cliënten efficiënter aan zorg te helpen.

  • Wat gebeurt er met de wachttijd informatie?

    Vektis verzamelt en registreert de wachttijd informatie. Vervolgens stellen wij het beschikbaar aan diverse partijen in de zorg. Er zijn diverse instellingen, zoals de NZa, de zorgverzekeraars en ook patiëntenorganisaties, die de informatie gebruiken om cliënten sneller naar de juiste zorgaanbieder te begeleiden.

  • Is mijn wachttijd informatie publiek?

    Ja, alle wachttijd informatie die wordt ingevoerd is publieke en openlijk toegankelijke informatie, net als de wachttijd informatie die je op je eigen website publiceert.

  • Ik heb de afgelopen 2 maanden geen patiënten op intake gehad of in behandeling genomen. Moet ik toch wachttijden registreren?

    Voor de aanmeldings- en behandelingswachttijd kunt u nu ook NVT invullen. NVT betekent dat u in de afgelopen 2 maanden geen patiënten op intake heeft gehad of in behandeling heeft genomen.

  • Ik heb een aanmeldstop. Hoe registreer ik de wachttijdinformatie?

    Wanneer u een aanmeldstop heeft kan het voorkomen dat u in de afgelopen 2 maanden wel patiënten op intake heeft gehad of in behandeling heeft genomen. De wachttijden van deze patiënten levert u op de normale manier aan, ondanks dat u een aanmeldstop heeft. Heeft u geen patiënten op intake gehad of in behandeling genomen, dan vult u NVT in voor de hoofddiagnosegroepen of generalistische basis-ggz waarin u actief bent.   

Gemeentezorgspiegel

  • Wat is de Gemeentezorgspiegel?

    De Gemeentezorgspiegel is een besloten digitale omgeving waarin gemeentes en zorgverzekeraars op een efficiënte en betrouwbare manier zorginformatie inwinnen die van belang is bij het bepalen van zorgplannen en inkoopbeleid.

    De besloten monitor over zorggebruik op gemeenteniveau is beschikbaar voor zorgverzekeraars, zorgkantoren en gemeentes. Met de inzichten in de Gemeentezorgspiegel wordt de samenwerking tussen deze partijen gestimuleerd en kunnen zij sturen op zorggebruik.

     

  • Waar kan ik de Gemeentezorgspiegel voor gebruiken?

    Vektis heeft de Gemeentezorgspiegel ontwikkeld om tegemoet te komen aan de groeiende vraag van gemeentes om zicht te krijgen op de integrale zorgkosten en het zorggebruik. Met de Gemeentezorgspiegel kunt u goed geïnformeerd de gesprekken en onderhandeling aangaan met zorgverzekeraars en zorgaanbieders. De Gemeentezorg-spiegel biedt (in)zicht in zorggebruik en zorgkosten zodat u nog beter het beleid en de acties kunt afstemmen op de lokale behoeftes.

  • Wat kan ik met de Gemeentezorgspiegel? Waarom is dit nuttig voor mij?

    De Gemeentezorgspiegel biedt aan gemeentes, zorgverzekeraars en zorgkantoren:

    • stuurinformatie voor beleidsontwikkeling en zorginkoop.
    • inzicht in ontwikkelingen in de integrale, domeinoverstijgende zorgbehoefte op wijkniveau. Hiermee kan de zorg op lokaal niveau beter afgestemd worden op de vraag.
    • beter inzicht in de zorgaanbiedersmarkt, zodat afspraken gemaakt kunnen worden over het leveren van integrale en/of beter afgestemde zorg.
    • een stimulering van de samenwerking tussen deze partijen waardoor de cliënt betere zorg krijgt.
    • een integraal inzicht in de gemeentelijke zorg en zorgbehoefte van de burgers. Om dit integrale beeld te realiseren is beschikbaarheid van gemeentelijke gegevens uit het sociaal domein nodig.

     

  • Welke informatie vind ik in de Gemeentezorgspiegel?

    De Gemeentezorgspiegel biedt de volgende inzichten in 5 rapporten:

    Zorg in de gemeente/wijk

    1. Zorg in de gemeente/wijk: Dit rapport biedt integraal inzicht in het zorggebruik in de gemeente met een verdieping naar de wijken, gespiegeld aan landelijke informatie over de verschillende domeinen (Zvw, Wlz, Wmo en Jeugdwet).
    2. FKG’s per gemeente: De verdeling van de Wmo-gelden aan de gemeentes gebeurt aan de hand van de Farmaceutische Kosten Groep (FKG) tabellen. Vektis heeft deze doorberekend op wijkniveau.
    3. Wachttijden geestelijke gezondheidszorg (ggz): Dit rapport geeft inzicht in de aanmeld- en behandelwachttijden binnen de ggz in uw gemeente.
    4. EPA monitor: Dit rapport geeft het aantal patiënten en de kosten weer voor de personen met een ernstige psychiatrische aandoening (EPA) binnen een gemeente tot op wijkniveau.
    5. Monitor crisis ggz: Dit rapport biedt inzicht in het aantal crisis diagnose behandelcombinaties (DBC’s) binnen de gemeente gespiegeld aan een andere gemeente of de landelijke cijfers.
  • Kan ik zelf bepalen met welke gemeentes ik word vergeleken?

    Nee, dat kan (nog) niet. In de Gemeentezorgspiegel kunt u uw gemeente vergelijken met het landelijke beeld. Voor de Zvw en Wlz geldt dat dit beeld dekkend is. Voor de Wmo wordt het landelijke beeld stapsgewijs opgebouwd en is Vektis afhankelijk van het aantal gemeentes dat gegevens aanlevert. Binnen uw gemeente kunt u de wijken onderling met elkaar vergelijken en met de cijfers van uw gemeente als totaal. Om een regionaal beeld te krijgen kunnen gemeentes elkaar rechten geven om elkaars gegevens in te zien. Hierdoor kan een groep gemeentes bijvoorbeeld in een Wmo-inkoopregio het regionale beeld zelf samenstellen. Vektis verkent de technische aspecten van een flexibel in te richten rapportageniveau tussen gemeente en landelijk niveau.

     

  • Hoe vindt de wijkindeling plaats?

    Vektis maakt standaard gebruik van de CBS-wijkindeling.

  • Kan ik de gegevens uit de Gemeentezorgspiegel downloaden?

    Ja, u kunt de gegevens van uw gemeente downloaden.

  • Krijgen zorgverzekeraars ook inzage in mijn gegevens?

    Zorgverzekeraars krijgen, net als gemeentes, toegang tot de rapportages in de Gemeentezorgspiegel. Beide partijen hebben bij Vektis gegevens aangeleverd op basis waarvan een integraal beeld over de zorg op gemeente- en wijkniveau kan worden geleverd.

  • Wat is de Gebruikersraad en hoe kan ik daaraan deelnemen?

    De Gebruikersraad komt 2 keer per jaar bijeen bij Vektis en bepaalt de ontwikkelagenda van de Gemeentezorgspiegel. De Raad bestaat uit diverse functionarissen binnen gemeentes en zorgverzekeraars die aangesloten zijn op de Gemeentezorgspiegel. Hiermee willen wij bereiken dat de Gemeentezorgspiegel zo goed mogelijk aansluit bij de behoeftes van de gebruikers. U kunt zich opgeven voor de Gebruikersraad via intelligence@vektis.nl.

     

  • Wat zijn de jaarlijkse abonnementskosten voor de Gemeentezorgspiegel?

    We vragen een kostendekkende vergoeding, afhankelijk van het aantal inwoners binnen uw gemeente. Zie onderstaande tabel:

     

  • Welkomstaanbieding

    Gemeentes die zich voor 1 januari 2019 aanmelden voor de Gemeentezorgspiegel ontvangen het 1e jaar 20% welkomstkorting op de tarieven zoals vermeld bij de vraag 'Wat zijn de jaarlijkse abonnementskosten voor de Gemeentezorgspiegel'.

  • Waarom moet ik betalen om gebruik te maken van de Gemeentezorgspiegel?

    De Gemeentezorgspiegel is in zijn huidige vorm ontwikkeld voor gemeentes uit een separate subsidie. De jaarlijkse abonnementsbijdragen zijn ter dekking van de kosten voor het beheer en de doorontwikkeling van de Gemeentezorgspiegel.

  • Welke gegevens moet ik aan Vektis aanleveren bij afname van de Gemeentezorgspiegel?

    Wanneer u gebruikmaakt van de Gemeentezorgspiegel, dan verwacht Vektis van u dat u gegevens over het sociaal domein binnen uw gemeente aan Vektis beschikbaar stelt. Met deze gegevens stellen wij een integraal beeld over de zorg beschikbaar aan u. Uiteraard heeft het goed beveiligen van alle data en het waarborgen van de privacy onze hoogste prioriteit.

    In 2018 starten we met een uitvraag over de Wmo-gegevens. Hiermee vullen we de basisrapportages in de Gemeentezorgspiegel aan. De Gebruikersraad stelt de ontwikkelagenda op voor de Gemeentezorgspiegel. Het is mogelijk dat in de toekomst aanvullende gegevens nodig zijn om de gewenste inzichten aan te bieden. We verwachten bijvoorbeeld dat gegevens vanuit de Jeugdwet op termijn uitgevraagd worden.

    Op 15 augustus is de standaard QSD301v1.0 voor het elektronisch aanleveren van geaggregeerde Wmo-gegevens voor de Gemeentezorgspiegel gepubliceerd.

  • Wat gebeurt er met mijn gegevens? Zijn mijn gegevens wel veilig bij Vektis?
    • Uw gegevens worden veilig opgeslagen en zijn alleen toegankelijk voor de gebruikers van de Gemeentezorgspiegel in een besloten omgeving.
    • Uw gegevens worden uitsluitend gebruikt voor rapportages in de Gemeentezorgspiegel op gemeente- en wijkniveau.
    • Onze werkwijze voldoet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
    • Voorwaarden worden contractueel vastgelegd.

     

  • Hoe zorg ik ervoor dat mijn gegevens bij Vektis terechtkomen?

    Vektis heeft een veilig en besloten platform voor het uitwisselen van data. Instructies en beveiligingscodes worden met u, na het afsluiten van het abonnement, doorgenomen.

  • Wat doet Vektis met de gegevens die gemeentes aanleveren?

    De gegevens die een gemeente aanlevert worden door Vektis verwerkt in de Gemeentezorgspiegel van die gemeente. Behalve de zorgverzekeraars heeft niemand anders daar toegang toe. Het eigendom van deze gegevens ligt en blijft bij de gemeente zelf.

  • Hoeveel inspanning kost het de gemeente om gegevens aan te leveren?

    De inspanning is sterk afhankelijk van de data-infrastructuur van de gemeente. Vektis vraagt geaggregeerde data over het zorggebruik op wijkniveau, het aantal unieke gebruikers en de gemiddelde kosten.

    De data die Vektis nodig heeft wordt in grote lijnen afgeleid van de gegevens die gemeentes ook aanleveren aan het CBS. Vektis biedt ondersteuning aan gemeentes om er zorg voor te dragen dat de aangeleverde gegevens op de juiste wijze worden toegewezen aan de categorieën in de Gemeentezorgspiegel. De aanlevering vindt 2 keer per jaar plaats.

  • Hoe zorgt Vektis ervoor dat de gegevens over het sociaal domein vanuit verschillende gemeentes vergelijkbaar zijn?

    Vektis heeft een standaard voor aanlevering van gegevens over het sociaal domein opgesteld. Deze standaard (QSD301v1.0) voor het elektronisch aanleveren van geaggregeerde Wmo-gegevens voor de Gemeentezorgspiegel is op 15 augustus gepubliceerd.

    Vektis maakt gebruik van Wmo-categorieën die goed aansluiten op de iWMO-standaarden. Vektis biedt ondersteuning aan gemeentes voor een vertaaltabel van de betreffende Wmo-prestaties van de gemeente naar de Wmo-categorieën in de Gemeentezorgspiegel (data-ontvangst@vektis.nl). Hierdoor wordt de vergelijking tussen gemeentes mogelijk gemaakt.

    Bij populatiegebonden bekostiging bepalen we in overleg met de gemeente hoe deze gegevens zoveel als mogelijk binnen het stramien van aantallen gebruikers en gemiddelde kosten per cliënt aangeleverd kunnen worden.

    Heeft u hierover vragen, mail dan naar data-ontvangst@vektis.nl.

  • Ik heb interesse in de Gemeentezorgspiegel, hoe kan ik mij aanmelden?

    Neem contact op met Charlotte Messer als u gebruik wilt maken van de Gemeentezorgspiegel. Stuur een mail naar intelligence@vektis.nl of bel met 030-8008 360 (tussen 09.00-15.00 uur).

  • Wat is mijn gebruikersnaam?

    Bij het registreren van uw account ontvangt u van ons een e-mail waarin uw gebruikersnaam staat. Bent u uw gebruikersnaam vergeten, neem dan contact op met onze servicedesk via intelligence@vektis.nl of 030-8008 360 (tussen 09.00-15.00 uur).

  • Welke medewerkers krijgen toegang tot de Gemeentezorgspiegel? Hoe krijgen zij toegang?

    Elke gemeente die gebruikmaakt van de Gemeentezorgspiegel heeft een contactpersoon benoemd. Deze contactpersoon kan (extra) gebruikers toevoegen en verwijderen.

  • Hoe ziet de Gemeentezorgspiegel eruit? Kunnen wij een demonstratie krijgen?

    Wilt u een demonstratie van de Gemeentezorgspiegel? Wij komen graag bij u langs. Wij laten dan de Gemeentezorgspiegel, nog zonder de Wmo- en Jeugdwetgegevens, maar mét de specifieke zorgkosten en het zorggebruik van de Zvw en Wlz van uw gemeente zien. Zo krijgt u een heel duidelijk en aansprekend beeld van wat de Gemeentezorgspiegel voor u kan betekenen.

    Neem contact op voor een afspraak via intelligence@vektis.nl of 030-8008360 (tussen 09.00-15.00 uur).

  • Waar kan ik terecht als ik meer wil weten over de Gemeentezorgspiegel?

    Kijk op onze website, mail of bel met Charlotte Messer voor meer informatie: intelligence@vektis.nl of bel: 030-8008360 (tussen 09.00-15.00).