Meestgestelde vragen over registratie wachttijden ggz

Heb je vragen over het aanleveren van de wachttijden van je ggz-instelling of -praktijk? Bekijk hieronder meestgestelde vragen. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact op met onze servicedesk via info@vektis.nl of bel naar 030 8008 380.

Aanmaken Vektis-account

Invoeren wachttijden

Gegevens uitwisseling

AGB Informatie incompleet

Achtergrondinformatie bij wachttijden

 

Aanmaken Vektis-account

  • Hoe maak ik een Vektis-account aan?
    Klik hier om een Vektis-account aan te maken.

Invoeren wachttijden

  • Ik bied zowel basis ggz als gespecialiseerde ggz aan, kan ik dat allebei invoeren?
    Ja, het formulier biedt de mogelijkheid om beide vormen van zorg te selecteren.

  • Wat betekent ‘actief in’ en ‘gespecialiseerd in’?
    Een ggz-aanbieder kan 'actief zijn in' en dus zorg leveren in 1 of meerdere hoofddiagnosegroepen, maar hoeft daar niet persé in gespecialiseerd te zijn. Als je niet gespecialiseerd bent maar wel zorg levert op 1 of meerdere van de hoofddiagnosegroepen, moet je ook de wachttijd informatie registeren.

  • Ik wil het hele jaar in één keer invoeren kan dat?
    Je kunt wachttijden invoeren voor de huidige en komende maanden van het huidige jaar.

  • Ik wil mijn invoer van de vorige maand wijzigen
    Het is niet mogelijk maanden te wijzigen die in het verleden liggen.

  • Ik wil de wachttijden wijzigen die ik eerder deze maand heb ingevoerd
    Zolang de maand die je wilt wijzigen de huidige maand is of een toekomstige maand van dit kalenderjaar, kan je de invoer wijzigen. Let op: elke wijziging overschrijft de vorige invoer.

  • Ik wil de wachttijden per postcode gebied invoeren
    De centrale invoer van wachttijden bij Vektis is per vestiging. De wijze waarop je je vestigingen hebt geregistreerd is dus bepalend voor het invoeren van de wachttijden.

  • Ik verwijs cliënten door, waarom moet ik toch wachttijden registreren
    Als je cliënten doorverwijst betekent dat over het algemeen dat je geen nieuwe cliënten meer aanneemt. In dat geval spreken we van een aanmeldstop. Ook die kun je aangeven in het formulier.

  • Ik lever kinder- en jeugd ggz. Moet ik mijn wachttijden registreren?
    Nee, kinder- en jeugdzorg vallen niet onder de Nadere Regeling Transparantie in de GGZ van de NZa.
  • Moet ik als zzp-er ook mijn wachttijden registreren?
    Elke aanbieder in de ggz, of dat nu een instelling of een vrijgevestigde aanbieder is, dient wachttijden te registreren bij Vektis.nl.

Gegevens uitwisseling

  • Kan ik de gegevens over de wachttijden ook uploaden?
    Nee, Vektis biedt geen mogelijkheid om wachttijd gegevens te uploaden.

  • Kan ik mijn zorgsysteem koppelen aan Vektis?
    Vektis werkt aan een oplossing waarmee instellingen in de loop van 2018 geautomatiseerd kunnen aanleveren.

  • Moet ik elke maand op mijn website én bij Vektis de wachttijden invoeren?
    Op dit moment wel. Bij Vektis moet je de wachttijden invoeren. Vektis werkt aan een oplossing, waarmee je wachttijd informatie kunt publiceren op jouw website. Zodra die code actief is op jouw site, wordt altijd de stand van je wachttijden getoond, automatisch en zonder dat je dat nog eens hoeft te doen op de site. Vektis informeert de aanbieders in de ggz wanneer de oplossing beschikbaar is.

AGB informatie incompleet

  • Mijn vestiging staat er niet bij. Wat moet ik doen?
    Jouw ggz-instelling of -praktijk kan meerdere vestigingen hebben die nog niet geregistreerd zijn in het AGB-register. Wachttijden moeten per vestiging worden opgevoerd. Zorg dus dat in het AGB-register de vestigingen goed zijn vastgelegd. Kijk hier om te controleren of de vestigingen zijn vermeld. Als vestigingen toegevoegd moeten worden aan het AGB-register, volg dan deze link, zodat je weet welke gegevens nodig zijn.

  • Ik heb geen e-mail herinnering ontvangen
    Vektis communiceert grotendeels via e-mail met haar klanten. Wij zien dat instellingen regelmatig e-mail adressen gebruiken die verwijzen naar algemene mailboxen. Dat kan de bedoeling zijn, maar het kan ook zijn dat deze gegevens ooit zijn ingevoerd en daarna nooit meer bijgewerkt. Dus zorg ervoor dat de e-mailadressen juist zijn ingevoerd zodat je geen belangrijke berichten mist, zoals reminders voor het invullen van de wachttijden. Met een VECOZO-certificaat kan je hier je e-mailgegevens te bekijken en te wijzigen.

Achtergrondinformatie bij wachttijden

  • Waarom moeten ggz-instellingen en -praktijken nu ook wachttijden aanleveren bij Vektis?
    Ggz-instellingenen -praktijken publiceren de wachttijden op hun websites. Informatie is daardoor erg versnipperd beschikbaar. Wanneer mensen beschikbare zorg zoeken, is het zeer lastig om een overzicht te krijgen van beschikbare ggz in bijvoorbeeld de eigen regio. Met de centrale wachttijd registratie bij Vektis zijn zorgverzekeraars, patiëntenorganisaties en zorgaanbieders in staat om cliënten efficiënter aan zorg te helpen.

  • Wat gebeurt er met de wachttijd informatie?
    Vektis verzamelt en registreert de wachttijd informatie. Vervolgens stellen wij het beschikbaar aan diverse partijen in de zorg wordt centraal geregistreerd en verzameld. Er zijn diverse instellingen, zoals de NZa, de zorgverzekeraars en ook patiëntenorganisaties, die de informatie gebruiken om cliënten sneller naar de juiste zorgaanbieder te begeleiden.

  • Is mijn wachttijd informatie publiek?
    Ja, alle wachttijd informatie die wordt ingevoerd is publieke en openlijk toegankelijke informatie, net als de wachttijd informatie die je op je eigen website publiceert.