Veelgestelde vragen
Op deze pagina staan veelgestelde vragen én de antwoorden daarop. Om te beginnen de vragen die gaan over het aanmaken van een account en het aanvragen van toegang tot een product. Ook de antwoorden op vragen over de AGB-code, standaardisatie en het registeren van de wachttijden ggz lees je hier.
Gemeentezorgspiegel financiering
-
Zijn er kosten verbonden aan het gebruik van de Gemeentezorgspiegel?
Gemeenten kunnen de Gemeentezorgspiegel kosteloos gebruiken en onbeperkt gebruikersaccounts aanvragen. Van aangesloten gemeenten verwachten we minimaal éénmaal per jaar een bestandsaanlevering over het sociaal domein: de informatie van het vorige prestatiejaar.
-
Mijn gemeente maakt al gebruik van de Gemeentezorgspiegel. Hoe zit het met de kosten die wij hiervoor al gemaakt hebben?
Vooruitbetaalde financiële bijdragen worden verrekend. Gemeenten waarop dit van toepassing is, hebben via onze contactpersoon (contactpersoon Toegang) een aangepaste overeenkomst ontvangen om de nieuwe voorwaarden te bekrachten.
-
Waarom krijg ik een nieuwe overeenkomst voor het gebruik van de Gemeentezorgspiegel?
In de nieuwe overeenkomst zijn de voorwaarden voor het gebruik van de Gemeentezorgspiegel aangepast. De belangrijkste aanpassingen gaan over de wijziging van financiering. Om de nieuwe voorwaarden te bekrachtigen is het nodig om de toegestuurde overeenkomst ondertekend retour te sturen.
-
Klopt het dat wij gegevens moeten aanleveren om gebruik te kunnen maken van de Gemeentezorgspiegel?
Wanneer een gemeente gebruik maakt van de Gemeentezorgspiegel, verwacht Vektis dat de gemeente minimaal éénmaal per jaar gegevens over het sociaal domein (Wet maatschappelijke ondersteuning en Jeugdwet) aan Vektis beschikbaar stelt. De gegevens over de Wet langdurige zorg (Wlz) en de Zorgverzekeringswet (Zvw) komen van zorgkantoren en zorgverzekeraars. Met het totaal aan gegevens stellen wij een integraal beeld over de zorg in de gemeente beschikbaar.