Veelgestelde vragen

Op deze pagina staan veelgestelde vragen én de antwoorden daarop. Om te beginnen de vragen die gaan over het aanmaken van een account en het aanvragen van toegang tot een product. Ook de antwoorden op vragen over de AGB-code, standaardisatie en het registeren van de wachttijden ggz lees je hier.

Blijf op de hoogte

Altijd op de hoogte blijven van al onze nieuwtjes? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief.

Schrijf je in

Terug naar support

Aanleveren UBO

  • Hoe geef ik de UBO voor mijn organisatie door?

     Je kunt je UBO registreren door middel van het invullen van dit webformulier.

  • Waar staat de afkorting UBO voor?

    UBO staat voor Ultimate Benificial Owner en is de uiteindelijke verantwoordelijke persoon (maximaal 4) van een organisatie.

  • Wie is in mijn organisatie de UBO?

    De UBO is een belanghebbend natuurlijk persoon die direct of indirect 25% belang heeft in (het vermogen van) de organisatie. Bijvoorbeeld een direct belang in aandelen of certificaten. Indirect belanghebbenden zijn de personen die het bezit of de controle hebben over 25% of meer van:

    • de stemrechten in de algemene vergadering
    • een belang als begunstigde van het vermogen
    • een bijzondere zeggenschap over het vermogen
    • een recht op een aandeel in de gemeenschap
    • een recht op een aandeel in de winst
    • de stemrechten bij de besluitvorming over het wijzigen van de personenvennootschapsovereenkomst.
  • Waarom moet ik de UBO van mijn organisatie doorgeven aan zorgverzekeraars?

    Zorgverzekeraars zijn wettelijk verplicht om van alle ondernemingen aan wie zij geld overmaken vast te stellen wie de UBO is of zijn. De Nederlandse Bank (DNB) ziet hierop toe en heeft zorgverzekeraars hierop aangesproken.

  • Ik heb geen brief ontvangen, maar mijn zorgverzekeraar geeft aan dat de UBO niet bekend is. Wat moet ik doen?

    Als de zorgverzekeraar uw UBO niet heeft, dan mogen zij niet uitbetalen. Vul het formulier in op ubo.vektis.nl en werk uw email-adres in het AGB-register bij. Zo kunnen wij u ook in de toekomst goed bereiken.

  • Wat gebeurt er als ik de UBO van mijn organisatie niet doorgeef?

    Banken en verzekeraars zijn verplicht om de UBO vast te stellen. Als zorgverzekeraars niet weten wie de UBO van een organisatie is, dan mogen zij volgens de Sanctiewet 1977 en andere sanctieregelingen geen geld overmaken naar die organisatie. Ook mogen zorgverzekeraars geen geld overmaken aan UBO’s die schuldig zijn bevonden aan het witwassen van geld of financieren van terrorisme en als gevolg daarvan op de Nationale sanctielijst staan. De Nederlandse Bank (DNB) ziet hierop toe en heeft zorgverzekeraars hierop aangesproken.

  • Ik heb geen mail of brief gehad van Vektis. Wat moet ik doen?

    Vektis stuurt alleen een mail of brief als de UBO niet bekend is en je deze moet aanleveren. Als je van Vektis geen mail of brief hebt ontvangen, dan is er geen actie nodig.

  • Waarom stuurt Vektis mij een mail?

    Zorgverzekeraars hebben Vektis gevraagd namens hen de UBO centraal op te vragen bij zorgorganisaties en door te zetten aan alle zorgverzekeraars. Het voordeel daarvan is dat je de UBO maar 1 keer hoeft aan te leveren en niet bij elke zorgverzekeraar afzonderlijk.

  • Ik heb een mailing gekregen van een (branche)organisatie, maar niet van Vektis. Wat moet ik doen?

    Als je van Vektis geen mail of brief hebt ontvangen is er geen actie nodig. Vektis stuurt alleen een mail als de UBO nodig en/of onbekend is.

  • Wanneer moet ik de UBO doorgeven aan Vektis?

    Je kunt het hele jaar door je zorgverzekeraar verzocht worden de UBO aan te leveren. Je kunt daarvoor gebruik maken van dit webformulier. Als er gedurende het jaar UBO-gegevens wijzigen, geef dit dan via hetzelfde webformulier aan ons door.

  • Ik heb geen bevestiging ontvangen na het registreren van mijn UBO. Is de registratie goed aangekomen?

    Heb je na het verzenden een bevestiging op je scherm gekregen dat de verklaring is ontvangen? Dan is dit de bevestiging dat het goed is gegaan. Weet je niet zeker of je een bevestiging gezien hebt? Klik dan nogmaals op de link in het formulier. Is de verklaring verstuurd, dan krijg je dit op het scherm te zien. Wij kunnen helaas niet op een andere manier voor je controleren of de UBO verklaring goed ontvangen is.

  • Ik heb een herinnering ontvangen, maar ik heb de UBO al aangeleverd.

    Een jaar na de laatste aanlevering van de UBO-gegevens, sturen wij een email met het verzoek om nogmaals de UBO-gegevens aan te leveren. Zo hebben zorgverzekeraars de meest recente gegevens. Ook als de UBO-gegevens niet zijn gewijzigd, is het raadzaam de UBO-gegevens opnieuw aan te leveren. Zo weten zorgverzekeraars dat zij met de meest recente gegevens werken. 

  • Ik heb niet direct met een zorgverzekeraars te maken, moet ik alsnog de UBO aanleveren?

    Ook wanneer je niet direct met een zorgverzekeraars te maken hebt, kun je wel indirect met ze te maken hebben. Patiënten die je hebt behandeld leveren voor vergoeding van hun factuur een declaratie in bij de zorgverzekeraars. Om deze facturen uit te betalen, controleren zorgverzekeraars wie de UBO is van de onderneming waar de behandeling uitgevoerd is. Is er geen UBO bekend? Dan kan de zorgverzekeraar besluiten niet over te gaan tot betaling.

    Zorgverzekeraars zijn wettelijk verplicht om van alle ondernemingen aan wie zij geld overmaken vast te stellen wie de UBO is of zijn. De Nederlandse Bank (DNB) ziet hierop toe en heeft zorgverzekeraars hierop aangesproken.

  • Ik kan het formulier niet invullen omdat ik meer dan 4 UBO’s heb.

    Voor ondernemingen met meer dan 4 UBO’s kun je dit formulier gebruiken. Dit formulier voorziet in het opgeven van meer dan 4 UBO’s. Daarbij hoeven de individuele UBO’s niet te voldoen aan de eis van een minimum van 25%. De som van alle UBO’s samen dient wel 100% te zijn.

    Je kunt het ingevulde formulier sturen naar ubo@vektis.nl.

  • Ik heb het formulier verstuurd, maar deze was nog niet compleet/er zat een fout in. Waar kan ik dit aanpassen?

    Je kunt het webformulier opnieuw invullen met de juiste gegevens. Wij zullen de aangepaste gegevens delen met de zorgverzekeraars.

  • Mijn onderneming is niet meer actief en toch heb ik een e-mail ontvangen.

    Ondernemingen die na 1-1-2020 in het AGB-register zijn beëindigd, ontvangen ook een e-mail om de UBO-gegevens aan te leveren. Het kan namelijk zijn dat een zorgverzekeraar met terugwerkende kracht nog uitbetalingen van declaraties zal doen. Hiervoor hebben zij de meest recente UBO-gegevens nodig.

  • Ik heb een eenmanszaak, moet ik dan ook de UBO doorgeven?

    Zorgverzekeraars willen de natuurlijke rechtspersoon van een (zorg)onderneming weten, ook wanneer het een eenmanszaak betreft. Vandaar ook de UBO uitvraag voor eenmanszaken. 

    Zorgverzekeraars zijn wettelijk verplicht om van alle ondernemingen aan wie zij geld overmaken vast te stellen wie de UBO is of zijn. Een UBO is de persoon die eigenaar is van de onderneming of zeggenschap heeft. Dit is er minimaal 1 en kunnen er maximaal 4 zijn. Als zorgverzekeraars niet weten wie de UBO van een organisatie is, dan mogen zij wettelijk gezien geen geld overmaken naar die organisatie. De Nederlandse Bank (DNB) ziet hierop toe en heeft zorgverzekeraars hierop aangesproken.

We helpen je graag. Bekijk de meestgestelde vragen op onze support pagina.

Support