Veelgestelde vragen

Op deze pagina staan veelgestelde vragen én de antwoorden daarop. Om te beginnen de vragen die gaan over het aanmaken van een account en het aanvragen van toegang tot een product. Ook de antwoorden op vragen over de AGB-code, standaardisatie en het registeren van de wachttijden ggz lees je hier.

Blijf op de hoogte

Altijd op de hoogte blijven van al onze nieuwtjes? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief.

Terug naar support

AGB beëindigen

  • Mijn AGB-code is beëindigd door uitschrijving van het KvK-register. Hoe kan ik deze weer activeren?

    Het AGB-register heeft een directe koppeling met het KvK-register. Wanneer jij KvK-registratie stopt, dan word je AGB-code automatisch ook beëindigd. Wil je deze weer heropenen? Er zijn er twee mogelijkheden:

    • Heb je een nieuw KvK-nummer? 
      Als je een nieuw KvK-nummer hebt, dan moet je een nieuwe AGB-code aanvragen. Het is helaas niet mogelijk om met je nieuwe KvK-nummer je beëindigde AGB-code te heropenen. Het aanvragen van een AGB-code doe je hier
    • Is het beëindigde KvK-nummer weer actief? 
      Als je het KvK-nummer dat bij je AGB-code geregistreerd staat heropent, dan kunnen wij die AGB-code ook heropenen. Je hoeft hiervoor geen nieuwe aanvraag te doen. Wij verifiëren hiervoor online of je KvK-registratie weer actief is. Je doet dit door contact op te nemen via het contactformulier. 
  • Waarom wordt mijn AGB-registratie afgesloten als ik geen actieve werkrelatie heb?

    In de meeste gevallen is het verplicht om een actieve werkrelatie te registreren in het AGB-register. De uitzonderingen hierop staan vermeld in AGB Registratie en Controle. Vanuit de zorgverlener is dit verplicht omdat declaraties vanuit een onderneming worden gedaan. Er moet daarvoor dus wel een onderneming gekoppeld zijn aan de betreffende zorgverlener.

    Als een zorgverlener geen werkrelatie heeft, dan verricht deze zorgverlener dus geen werk voor een bevoegde zorgpartij. Vanuit oogpunt van de onderneming is het een verplichting omdat de persoon die de zorg verleent, in het AGB-register gekoppeld moet zijn aan de onderneming die de declaratie indient. 

    Is je AGB-code minder dan 6 maanden beëindigd en kwam dit door het ontbreken van een werkrelatie? Geef je nieuwe werkrelatie dan aan ons door via het contactformulier. Wij heropenen dan je AGB-code.

  • Wat gebeurt er als ik mijn AGB-registratie beëindig?

    Als je een AGB-registratie beëindigt, betekent dit dat je AGB-code een einddatum krijgt. Een AGB-code wordt 7 jaar na de einddatum definitief verwijderd uit het systeem. Je VECOZO-certificaat blijft na beëindiging nog 6 maanden actief.

    Je kan tot en met de datum waarop de registratie is beëindigd, nog steeds declaraties indienen met de beëindigde AGB-code. Als een AGB-code wel een einddatum heeft, maar die einddatum in de toekomst ligt, is de AGB-code dus nog actief.  

  • Hoe beëindig ik mijn AGB-registratie?

    Om je AGB-registratie te beëindigen hebben wij een beëindigingsformulier van je nodig. Vul dit formulier in, onderteken het en stuur een kopie van het ondertekende formulier naar info@agbcode.nl. Je ontvangt per e-mail een bevestiging wanneer de AGB-code is beëindigd.