Veelgestelde vragen

Op deze pagina staan veelgestelde vragen én de antwoorden daarop. Om te beginnen de vragen die gaan over het aanmaken van een account en het aanvragen van toegang tot een product. Ook de antwoorden op vragen over de AGB-code, standaardisatie en het registeren van de wachttijden ggz lees je hier.

Blijf op de hoogte

Altijd op de hoogte blijven van al onze nieuwtjes? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief.

Schrijf je in

Terug naar support

AGB-code aanvragen

  • Welke zorgsoort, kwalificatie en erkenning(en) kies ik op het aanvraagformulier AGB-code?

    De zorgsoort is het type zorg dat geleverd wordt. Een voorbeeld hiervan is fysiotherapie. Binnen de gekozen zorgsoort wordt er onderscheid gemaakt tussen verschillende specialismes. Denk hierbij aan kinderfysiotherapie of manuele therapie. Om je te helpen bij de keuze van de juiste zorgsoort kan je gebruikmaken van het AGB Registratie en Controle. Hierin staat beschreven welke zorgsoorten er zijn, en welke kwalificaties (specialisaties) daarbij horen. Per kwalificatie wordt hierin aangegeven welke erkenning(en) noodzakelijk zijn.

  • Hoe vraag ik een AGB-code aan?

    Je vraagt een AGB-code aan met behulp van een aanvraagformulier. Er zijn 4 verschillende aanvraagformulieren, voor 4 verschillende situaties. Het is belangrijk dat je het formulier gebruik dat op jouw situatie van toepassing is:

    • Heb je nog geen persoonlijke AGB-code, maar heeft de onderneming waar je werkt wel een AGB-code? Gebruik dan dit formulier.
    • Heb je nog geen persoonlijke AGB-code en heeft de onderneming waar je werkt ook geen AGB-code? Gebruik dan dit formulier.
    • Heeft de onderneming nog geen AGB-code, maar de zorgverleners die daar werken wel? Gebruik dan dit formulier.
    • Wil je een vestiging toevoegen aan een onderneming die al een AGB-code heeft? Gebruik dan dit formulier.

    Nadat je het aanvraagformulier hebt ingediend, is je aanvraag nog niet compleet. Meer informatie over het verdere verloop van je aanvraag en de actuele doorlooptijd daarvan vind je hier.

    NB Een AGB-code wordt niet zomaar verstrekt. Hiervoor dien je te voldoen aan de vastgestelde criteria voor de gekozen zorgsoort en kwalificatie. Deze criteria noemen we de erkenningen. Per kwalificatie kunnen de vereiste erkenningen verschillen.

  • Kan ik voor meerdere zorgsoorten en kwalificaties tegelijk een AGB-code aanvragen?

    Het is per aanvraag mogelijk om voor één zorgsoort en één kwalificatie tegelijk een AGB-code aan te vragen. Er kunnen niet meerdere zorgsoorten worden toegevoegd aan een AGB-code. Voor iedere zorgsoort wordt een aparte AGB-code uitgegeven. Wil je meerdere kwalificaties toevoegen aan je AGB-registratie? Dat kan nadat je een AGB-code hebt. Het aanvragen van een extra kwalificatie doe je hier.

  • Wat geef ik op bij relatie op het aanvraagformulier AGB?

    In het aanvraagformulier wordt altijd gevraagd welke relatie de nieuwe AGB-code heeft met een bestaande onderneming, vestiging of zorgverlener. Een AGB-code staat namelijk nooit op zichzelf. In de AGB Webzoeker kan je de juiste AGB-code vinden voor het leggen van de relatie. Heeft je onderneming geen vestiging?

    Voor het aanvragen van de AGB-code is het noodzakelijk om de vestiging bij te schrijven in de Kamer van Koophandel. Dit kan je doen met behulp van het Formulier 9A inschrijving vestiging rechtspersoon van de KvK. Is de vestiging toegevoegd aan de KvK-registratie? Dan kan je alsnog je aanvraag indienen.

  • Wat moet ik doen nadat ik het aanvraagformulier heb ingediend?

    Na het indienen van de aanvraag is deze nog niet compleet. Je ontvangt van ons een e-mail met instructies om je aanvraag af te ronden.

    1. Print de aanvraag, controleer de gegevens en onderteken het formulier.
    2. Scan het formulier én de onderstaande bewijsstukken in. Of maak er foto’s van!
    3. Stuur een e-mail naar aanvraag@agbcode.nl. Vermeld uw correspondentienummer. U vindt deze in de instructiemail in de onderwerpsregel. Vergeet niet om de bijlagen toe te voegen, want wij nemen alleen volledige aanvragen in behandeling.

    Je kunt deze stappen in detail nalezen in de instructiemail. Daarin vermelden we ook welke bewijsstukken je moet bijsluiten.

     

  • Hoe wordt de ingangsdatum van mijn AGB-registratie bepaald?

    De ingangsdatum van een AGB-registratie van een zorgverlener leiden we af van de vanaf datum waarop de zorgverlener bevoegd is én de datum waarop de eerste werkrelatie in gaat.

    Bijvoorbeeld:

    Een fysiotherapeut heeft een BIG-registratie per 1 januari 2020, en gaat bij een onderneming werken per 1 maart 2020. De aanvangsdatum van de AGB-registratie van deze zorgverlener is dan 1 maart 2020.

    Voor een AGB-registratie van een onderneming wordt de bevoegdheid in de meeste gevallen bepaald door de ingangsdatum van de KvK-registratie. Ook hiervoor geldt dat de datum aanvang wordt afgeleid van de ingangsdatum van de bevoegdheid én de datum per wanneer de eerste werkrelatie in gaat.

  • Het lukt mij niet om het aanvraagformulier in te dienen.

    In de meeste gevallen komt dit doordat de verplichte velden niet of niet correct zijn ingevuld. Controleer alle verplichte velden, deze herken je aan een *. Soms staan er onnodige spaties in een veld. Loop de velden langs en verwijder deze. Het indienen van het formulier zou nu geen probleem moeten zijn.

  • Wat moet ik meesturen met mijn AGB aanvraag?

    In het aanvraagformulier worden alle erkenningen getoond die mogelijk zijn bij de gekozen kwalificatie. Kies de erkenning(en) die minimaal noodzakelijk zijn. Om je te helpen bij deze keuze kan je gebruikmaken van het AGB Registratie en Controle. Hierin staat bij iedere kwalificatie beschreven welke erkenning(en) daarbij horen. Deze beschrijving begint op pagina 76 en eindigt op pagina 125. Voor iedere gekozen erkenning dien je in het aanvraagformulier een registratienummer bij de bijbehorende beroeps- of kwaliteitsregister op te geven. Je vind een overzicht van de door jou gekozen erkenningen in de bijlage van de bevestigingsmail die je na het indienen van je aanvraag ontvangt. Is je registratie niet online te verifiëren bij de gekozen registers? Stuur dan een kopie mee van een bewijs van inschrijving.

  • Wat is een erkenning en hoe krijg ik die?

    Erkenning bij een zorgverlener:

    Een erkenning krijg je door lid te zijn van een erkende beroepsvereniging of kwaliteitsregister.

    In het document AGB Registratie en Controle kun je per zorgsoort nakijken welk criterium is vereist.

    Erkenning bij een onderneming/vestiging:

    Voor een onderneming/vestiging geldt in ieder geval een inschrijving Handelsregister als criterium.

    Voor sommige zorgsoorten zijn er meer criteria, dit kan je ook nakijken in het document AGB Registratie en Controle.

  • Wat is een kwalificatie en hoe krijg ik die?

    Een kwalificatie is een aanduiding van de beroepsgroep waartoe de zorgpartij behoort, of een indicatie voor de door de zorgpartij geleverde soort zorg.

    In het AGB-register wordt een kwalificatie altijd toegekend op basis van 1 of meer erkenningen aan een zorgverlener, onderneming of vestiging.

  • Hoe heropen ik mijn AGB-registratie?

    Je heropent je AGB-registratie door een nieuwe aanvraag in te dienen. Bij het afhandelen van jouw aanvraag controleren wij of je al een AGB-code had. Als je voldoet aan de criteria voor de AGB-code die jij wilt, heropenen we jouw code weer. Dien hier een nieuwe aanvraag in. Daar lees je ook meer over het aanvraagproces, de doorlooptijd en de criteria waar je aan moet te voldoen.

We helpen je graag. Bekijk de meestgestelde vragen op onze support pagina.

Support