Veelgestelde vragen

Op deze pagina staan veelgestelde vragen én de antwoorden daarop. Om te beginnen de vragen die gaan over het aanmaken van een account en het aanvragen van toegang tot een product. Ook de antwoorden op vragen over de AGB-code, standaardisatie en het registeren van de wachttijden ggz lees je hier.

Blijf op de hoogte

Altijd op de hoogte blijven van al onze nieuwtjes? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief.

Terug naar support

AGB-code aanvragen

  • Wanneer krijg ik reactie op mijn AGB aanvraag?

    De actuele doorlooptijd vind je op de pagina doorlooptijden.  

  • Is mijn aanvraag compleet?

    Dit is afhankelijk van het soort aanvraag. Direct na de aanvraag ontvang je een instructiemail. Als je aan alle voorwaarden uit deze mail hebt voldaan, is de aanvraag compleet. Lees de instructiemail dus goed.

  • Welke zorgsoort, kwalificatie en erkenning(en) kies ik op het aanvraagformulier AGB-code?

    De zorgsoort is het type zorg dat geleverd wordt. Een voorbeeld hiervan is fysiotherapie. Binnen de gekozen zorgsoort wordt er onderscheid gemaakt tussen verschillende specialismes. Denk hierbij aan kinderfysiotherapie of manuele therapie. 

    Om je te helpen bij de keuze van de juiste zorgsoort kan je gebruikmaken van het AGB Registratie en Controle. Hierin staat beschreven welke zorgsoorten er zijn, en welke kwalificaties (specialisaties) daarbij horen. Per kwalificatie wordt hierin aangegeven welke erkenning(en) noodzakelijk zijn.

    Over welke AGB-code u nodig heeft kunnen wij verder helaas geen definitief antwoord geven omdat dit voor u persoonlijk is. Het beste kun je contact opnemen met degene waarvoor jij de AGB-code nodig gaat hebben, bijvoorbeeld de zorgverzekeraar, het zorgkantoor of de gemeente. 

  • Ik wil een AGB-code voor een onderneming aanvragen en nu moet ik een vestigingsnummer doorgeven. Waar vind ik die?

    Een vestigingsnummer van een onderneming vind je in het handelsregister van de KvK. Heeft u geen vestigingsnummer? Dan kunt u uw KvK-registratie actualiseren bij de KvK-zelf. 

    Voor het aanvragen van de AGB-code is het noodzakelijk om de vestiging eerst bij te schrijven in de Kamer van Koophandel. Is de vestiging toegevoegd aan de KvK-registratie? Dan kan je alsnog je aanvraag indienen.

  • Hoe vraag ik een AGB-code aan?

    Je vraagt een AGB-code aan via de volgende site.

    Hier druk je op de knop ‘Vraag AGB-code aan’ om het aanvragen proces te beginnen. We vragen je hier een aantal vragen zodat je bij het juiste aanvraagformulier uitkomt. Lees alle instructies aandachtig door.

    In het geval dat je een aanvraagformulier in hebt gediend, wat geen BIG aanvraag betreft, is je aanvraag nog meteen niet compleet. Lees uw mail goed voor verdere instructies. De actuele doorloop tijd vind je hier.

    Voor een AGB-code dien je te voldoen aan de vastgestelde criteria voor de gekozen zorgsoort en kwalificatie. Deze criteria noemen we de erkenningen. Per kwalificatie kunnen de vereiste erkenningen verschillen.

    Let op! Vektis is de enige organisatie die AGB-codes mag en kan uitgeven. Vektis heeft geen enkel samenwerkingsverband met partijen die ondersteuning bieden bij het aanvragen van een AGB-code tegen een financiële vergoeding. Zie hiervoor ook dit nieuwsbericht.

  • Kan ik voor meerdere zorgsoorten en kwalificaties tegelijk een AGB-code aanvragen?

    Het is per aanvraag mogelijk om voor één zorgsoort en één kwalificatie tegelijk een AGB-code aan te vragen. Er kunnen niet meerdere zorgsoorten worden toegevoegd aan een AGB-code. Voor iedere zorgsoort wordt een aparte AGB-code uitgegeven. Wil je meerdere kwalificaties toevoegen aan je AGB-registratie? Dat kan nadat je een AGB-code hebt. Het aanvragen van een extra kwalificatie doe je hier.

  • Wat geef ik op bij relatie op het aanvraagformulier AGB?

    In het aanvraagformulier wordt altijd gevraagd welke relatie de nieuwe AGB-code heeft met een bestaande onderneming, vestiging of zorgverlener. Een AGB-code staat namelijk nooit op zichzelf. In de AGB Webzoeker kan je de juiste AGB-code vinden voor het leggen van de relatie.

  • Wat moet ik doen nadat ik het aanvraagformulier heb ingediend?

    Na het indienen van de aanvraag is deze nog niet compleet. Je ontvangt van ons een e-mail met instructies om je aanvraag af te ronden.

        Print de aanvraag, controleer de gegevens en onderteken het formulier.

        Scan het formulier én de onderstaande bewijsstukken in. Of maak er foto’s van!

        Stuur een e-mail naar aanvraag@agbcode.nl. Vermeld uw correspondentienummer. U vindt deze in de instructiemail in de onderwerpsregel. Vergeet niet om de bijlagen toe te voegen, want wij nemen alleen volledige aanvragen in behandeling.

    Je kunt deze stappen in detail nalezen in de instructiemail. Daarin vermelden we ook welke bewijsstukken je moet bijsluiten.

  • Hoe wordt de ingangsdatum van mijn AGB-registratie bepaald?

    Een AGB-registratie moet voldoen aan 2 voorwaarden:

    1. De aanwezigheid van een werkrelatie
    2. De aanwezigheid van een geldige bevoegdheid

    Als aan beide voorwaarde is voldaan, geldt de datum waarop aan beide voorwaarden is voldaan als ingangsdatum van de AGB-registratie.

     

  • Het lukt mij niet om het aanvraagformulier in te dienen.

    In de meeste gevallen komt dit doordat de verplichte velden niet of niet correct zijn ingevuld. Controleer alle verplichte velden, deze herken je aan een *. Soms staan er onnodige spaties in een veld. Loop de velden langs en verwijder deze. Het indienen van het formulier zou nu geen probleem moeten zijn.

  • Wat moet ik meesturen met mijn AGB aanvraag?

    In het aanvraagformulier worden alle erkenningen getoond die mogelijk zijn bij de gekozen kwalificatie. Kies de erkenning(en) die minimaal noodzakelijk zijn.

    Om je te helpen bij deze keuze kan je gebruikmaken van het AGB Registratie en Controle. Hierin staat bij iedere kwalificatie beschreven welke erkenning(en) daarbij horen. Deze beschrijving begint op pagina 76 en eindigt op pagina 125.

    Voor iedere gekozen erkenning dien je in het aanvraagformulier een registratienummer bij de bijbehorende beroeps- of kwaliteitsregister op te geven.

    Heb je een BIG-registratie, een registratie in het KP-register of sta je in het SKJ-register? Dan hoef je niks mee te sturen, want wij hebben een rechtstreekse koppeling.

    Je vind een overzicht van de door jou gekozen erkenningen in de bijlage van de bevestigingsmail die je na het indienen van je aanvraag ontvangt. Is je registratie niet online te verifiëren bij de gekozen registers? Stuur dan een kopie mee van een bewijs van inschrijving.

  • Mijn onderneming is veranderd van rechtsvorm. Nu is mijn AGB code beeindigd. Waarom is dat en wat nu?

    Het AGB-register heeft een directe koppeling met het KvK-register. Een verandering van de rechtsvorm van je KvK-registratie leidt tot een ander KvK-nummer en daarmee ook tot een beëindiging van je AGB-code. Daar kunnen wij niks aan veranderen. Je kan hier een nieuwe AGB-code aanvragen met het juiste KvK nummer en rechtsvorm.

  • Wat is een erkenning en hoe krijg ik die?

    Erkenning bij een zorgverlener:

    Een erkenning krijg je door lid te zijn van een erkende beroepsvereniging of kwaliteitsregister.

    In het document AGB Registratie en Controle kun je per zorgsoort nakijken welk criterium is vereist.

    Erkenning bij een onderneming/vestiging:

    Voor een onderneming/vestiging geldt in ieder geval een inschrijving Handelsregister als criterium.

    Voor sommige zorgsoorten zijn er meer criteria, dit kan je ook nakijken in het document AGB Registratie en Controle.

  • Hoe heropen ik mijn AGB-registratie?

    Je heropent je AGB-registratie door een nieuwe aanvraag in te dienen. Bij het afhandelen van jouw aanvraag controleren wij of je al een AGB-code had. Als je voldoet aan de criteria voor de AGB-code die jij wilt, heropenen we jouw code weer. Dien hier een nieuwe aanvraag in. Daar lees je ook meer over het aanvraagproces, de doorlooptijd en de criteria waar je aan moet voldoen.