Veelgestelde vragen

Op deze pagina staan veelgestelde vragen én de antwoorden daarop. Om te beginnen de vragen die gaan over het aanmaken van een account en het aanvragen van toegang tot een product. Ook de antwoorden op vragen over de AGB-code, standaardisatie en het registeren van de wachttijden ggz lees je hier.

Blijf op de hoogte

Altijd op de hoogte blijven van al onze nieuwtjes? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief.

Schrijf je in

Terug naar support

Indicatiesteller doorgeven voor zzp'ers in de wijkverpleging

  • Wat is een indicatiesteller?

    Als wij in de communicatie spreken over een indicatiesteller bedoelen wij een HBO-verpleegkundige of een verpleegkundig specialist (minimaal niveau 5). Deze verpleegkundige indiceert de zorg voor de cliënten en is betrokken bij het bewaken, opstellen en evalueren van de zorg.

  • Waarom moeten zzp’ers in de wijkverpleging hun indicatiesteller doorgeven?

    In het V&VN normenkader (punt 2) staat dat de indicatie en monitoring van zorg gedaan dient te worden door een HBO-verpleegkundige of een verpleegkundig specialist (minimaal niveau 5). Op verzoek van Zorgverzekeraars Nederland (ZN) en de zorgverzekeraars dienen zzp’ers in de wijkverpleging in AGB vast te leggen welke verpleegkundige met minimaal niveau 5 de door hen geleverde zorg indiceert en monitort.

    Door deze relatie in het AGB-register vast te leggen, is deze relatie voor alle zorgverzekeraars zichtbaar.

  • Wat is de benaming van de relatie in het AGB-register?

    De relatie tussen de zzp’er in de wijkverpleging en de indicatiesteller wordt als een nieuwe relatie in AGB geregistreerd. De relatie wordt gelegd tussen de AGB-code van de onderneming van de zzp’er in de wijkverpleging en de AGB-code van de verpleegkundige niveau 5. De rol van de zzp’er heet in deze relatie indicatievrager. De rol van de verpleegkundige niveau 5 heet indicatiesteller.

  • Kan er meer dan 1 indicatiesteller worden geregistreerd?

    Er kan per zzp’er in de wijkverpleging maar 1 indicatiesteller geregistreerd worden. Een verpleegkundige niveau 5 kan wel bij meerdere zzp’ers als indicatiesteller geregistreerd worden.

  • Wat als ik wel meer dan 1 indicatiesteller heb?

    Omdat het portaal nu alleen de mogelijkheid biedt om 1 indicatiesteller op te geven, is het advies om er dan toch 1 uit te kiezen om aan ons door te geven. Zorgverzekeraars zijn er van op te hoogte dat er in de praktijk meerdere indicatiestellers per zzp’er kunnen voorkomen.

  • Ik heb alleen patiënten voor PGB-zorg, moet ik ook een indicatiesteller registreren?

    Als je alleen PGB-zorg levert is het voor jou niet van toepassing om een indicatiesteller door te geven. Mogelijk sta je niet juist geregistreerd in het AGB-register waardoor je toch een mail hebt ontvangen met het verzoek uw indicatiesteller door te geven. Neem contact op met Vektis zodat we samen met jou de AGB-registratie kunnen controleren.

  • Wat gebeurt er als ik geen indicatiesteller doorgeef?

    Het doorgeven van de indicatiesteller is geen verplichting voor een AGB-code. Echter kan de zorgverzekeraar van jouw cliënt wel vragen om deze relatie bij Vektis door te geven. De mogelijkheid bestaat namelijk dat zorgverzekeraars de door jou geleverde zorg niet meer vergoeden, als je geen indicatiesteller bij Vektis opgeeft. Je kunt hier het beste navraag over doen bij de zorgverzekeraars van jouw cliënt(en).

  • De verpleegkundige niveau 5 heeft nog geen AGB-code, wat nu?

    De verpleegkundige niveau 5 kan een AGB-code aanvragen via www.agbcode.nl.

  • Kan mijn AGB-code als verpleegkundige niveau 5 gebruikt worden zonder dat ik dit weet?

    Zodra een aanvraag voor het doorgeven van een relatie wordt gedaan, ontvangt de verpleegkundige niveau 5 een email. In deze mail wordt gevraagd om de aanvraag te beoordelen. Hiervoor heeft de verpleegkundige niveau 5 een week de tijd. Keurt deze de aanvraag goed? Dan wordt de relatie vastgelegd in het AGB-register. Keurt deze de aanvraag af? Dan zal de relatie niet worden vastgelegd.

    In beide gevallen zal de zzp’er een terugkoppeling krijgen.

We helpen je graag. Bekijk de meestgestelde vragen op onze support pagina.

Support