
Veelgestelde vragen
Op deze pagina staan veelgestelde vragen én de antwoorden daarop. Om te beginnen de vragen die gaan over het aanmaken van een account en het aanvragen van toegang tot een product. Ook de antwoorden op vragen over de AGB-code, standaardisatie en het registeren van de wachttijden ggz lees je hier.
Overig
IP-adreswijzigingen Vektis
Ja, dit blijft werken. Zolang het verkeer via de genoemde domeinen verloopt, worden de nieuwe IP-adressen automatisch opgepakt. Het oude domein blijft bereikbaar tot eind 2026.
Nee, de FQDN/DNS blijft voorlopig ongewijzigd.
Ja, deze URL blijft voorlopig ongewijzigd en blijft functioneren zoals voorheen.
De DNS blijft hetzelfde. Alleen de IP-adressen achter de URL worden aangepast. Een eventuele URL-migratie zal pas op een later moment plaatsvinden en wordt tijdig gecommuniceerd.
Als jullie zelf geen filtering toepassen op IP-adressen, is er geen actie nodig. Wel moeten klanten die IP-whitelisting gebruiken de nieuwe IP-adressen toestaan. Dit kan het beste worden afgestemd met de eigen IT-afdeling.
Ja, dat heeft gevolgen, wanneer jullie gebruik maken van IP-whitelisting. Daarom is het belangrijk dat de nieuwe IP-adressen worden toegevoegd aan de whitelist.
Ja, de nieuwe IP-adressen blijven voorlopig gekoppeld aan dezelfde URL. Systemen die op basis van URL- toegang verlenen hoeven dus niet aangepast te worden. Op termijn zullen de URL's wel veranderen; hierover volgt aparte communicatiecommunicatie hierover volgt.
Wanneer het datacenter wordt uitgezet bij Vektis. Dit is uiterlijk 31-12-2026.
Vraag het na bij de IT-afdeling of de IT-leverancier.
Ja, bedrijven passen IP-whitelisting toe als extra beveiligingsmaatregel. Als je dit niet gebruikt zal het nieuwe IP-adres vanaf je eigen kantoor/locatie blijven werken. Je hoeft dan niets aan te passen.
Overige vragen
Voor de volgende diensten en producten kun je niet bij Vektis terecht.
- Prestatiecodes – voor inhoudelijke vragen over prestatiecodes kun je terecht bij erkenningsverleners. Vektis beheert de prestatiecodelijsten wel.
- VECOZO (systeem)certificaat – het systeem certificaat regel je via Vecozo zelf.
- PGB portaal – voor het PGB portaal ga je naar mijnpgb.nl
- Declareren bij zorgverzekeraars en de voorwaarden voor factureren – voor inhoudelijk advies kan je terecht bij de zorgverzekeraars zelf.
- Wachttijden GGZ registreren – het registreren van wachttijden voor de GGZ wordt nu gedaan door de NZa (Nederlandse Zorgauthoriteit). Dit doe je via het zorgbeeldportaal.
- Het wijzigen van het adres en/of de handelsnaam van je onderneming – dit wijzig je bij de Kamer van Koophandel. Wij nemen wijzigingen van het adres en/of de handelsnaam/statutaire naam van de onderneming automatisch over van de Kamer van Koophandel
De prestatiecode geeft aan welke behandeling een zorgverlener heeft uitgevoerd voor een patiënt. Vektis beheert de prestatiecodelijsten. De prestatiecodelijsten in de aanvullende zorg hebben geen directe link met de kwalificaties zoals die in AGB staan. De kwalificaties in AGB gaan over de bevoegdheid van zorgverleners. Voor inhoudelijke vragen kan je terecht bij de erkenningverleners. Hier lees je meer over kwalificaties en erkenningen in AGB.
Voor inhoudelijk advies verwijzen we je naar de zorgverzekeraars zelf. Wij kunnen geen inhoudelijk advies geven over declaraties of het declaratieproces en het opstellen van facturen.
Je regelt het VECOZO systeemcertificaat via VECOZO.
Voor vragen over declaratie, verwijzen we je naar de zorgverzekeraar waar je wilt declareren. Wij kunnen geen inhoudelijk advies geven over declaraties of het declaratieproces en het opstellen van facturen.
UZOVI staat voor Unieke ZorgVerzekeraarsIdentificatie. In het UZOVI-register staan de UZOVI-codes en andere gegevens van zorgverzekeraars en andere instanties (onder andere gevolmachtigde verzekeringsadviseurs, zorgkantoren, labelorganisaties en nevenvestigingen) overzichtelijk bij elkaar. Ook de onderlinge relaties tussen deze organisaties kun je hier terugvinden.
Je gebruikt de UZOVI-code om declaraties op de juiste manier en bij de juiste verzekeraar in te dienen. Lees hier meer over UZOVI.
Continuïteitsbijdrage
Wij kunnen u helaas geen informatie geven over uw continuïteitsbijdrage. Daarvoor verwijzen wij u naar de onderstaande bronnen:
Informatie over de inhoud van de continuïteitsbijdrage-regeling vindt u op de website van Zorgverzekeraars Nederland. Ook kunt u contact opnemen met de eigen branche- of beroepsvereniging.
Informatie over het aanvraagproces van de continuïteitsbijdrage vindt u op de website van VECOZO.
Heeft u een vraag over de afhandeling (zoals toewijzing/afwijzing) van uw aanvraag? Dan kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar(s). Zij zijn het aanspreekpunt als het over uw continuïteitsbijdrage gaat.
De hoogte van de continuïteitsbijdrage wordt vastgesteld als een percentage van de door zorgverzekeraars in het verleden vergoede zorg. Vektis stelt de omzet uit het verleden vast, op basis van de declaratiegegevens uit de basis- en aanvullende verzekering, over een aaneengesloten periode van 12 maanden die valt tussen 1-1-2018 en 31-12-2019.
Kijk voor meer informatie op de website van Zorgverzekeraars Nederland.