Veelgestelde vragen

Op deze pagina staan veelgestelde vragen én de antwoorden daarop. Om te beginnen de vragen die gaan over het aanmaken van een account en het aanvragen van toegang tot een product. Ook de antwoorden op vragen over de AGB-code, standaardisatie en het registeren van de wachttijden ggz lees je hier.

Blijf op de hoogte

Altijd op de hoogte blijven van al onze nieuwtjes? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief.

Terug naar support

AGB wijzigen

  • Hoe geef ik een wijziging door in mijn AGB-registratie?

    Je kan zelf direct wijzigingen in je AGB-registratie uitvoeren met een Mijn Vektis-account. Een aantal gegevens kan je niet zelf wijzigen, deze geef je door met het wijzigingsformulier in het Mijn Vektis-account. Op de pagina AGB Wijzigen vind je alle informatie. Hieronder leggen we uit hoe je AGB-wijzigen gebruikt.

    Voor je zorgverlener AGB-code:


    Lees hier meer over AGB-wijzigen zorgverlener

    Voor de AGB-code van je onderneming:


    Lees hier meer over AGB-wijzigen onderneming

  • Wat kan ik zelf wijzigen in mijn AGB-registratie via Mijn Vektis?

    Wijzig zelf de volgende gegevens in je AGB-registratie via Mijn Vektis:

    • Correspondentieadres (alleen bij een zorgverlener AGB-code)
    • Contactgegevens (telefoonnummer, emailadres etc.)
    • Werkzaam-bij relatie
    • Arbeidsrelatierol (met uitzondering van de rol 'eigenaar', deze geef je door via het wijzigingsformulier met een uittreksel van de KvK)

    Mijn Vektis-account aanmaken/inloggen

    Let op: geef de volgende wijzigingen van de onderneming éérst door aan de KvK

    Deze gegevens worden automatisch overgenomen in je AGB-registratie en pas je dus aan bij de KvK: 

    • Adres van onderneming en vestiging
    • Handelsnamen en statutaire naam van onderneming of vestiging

    De volgende gegevens geef je aan ons door nádat deze wijzigen bij de KvK zijn verwerkt. 

    • Nieuwe vestiging: Nadat deze is aangemeld bij het KvK kun je het aanvraagformulier voor een nieuwe vestiging indienen
    • Wijziging in eigenaarschap: Geef deze door via wijzigingsformulier in je Mijn Vektis-account met een uittreksel KvK waarop de wijziging in eigenaarschap zichtbaar is. 
    • Wijziging in de rechtsvorm en/of het KvK-nummer: Het AGB-register heeft een directe koppeling met het KvK-register.
      Let op! Wanneer een onderneming van rechtsvorm veranderd, dan wijzigt ook je KvK-nummer. Omdat wij geen KvK-nummers kunnen wijzigen in een AGB-registratie, word je AGB-registratie automatisch beëindigd. Daar kunnen wij niks aan veranderen. Je moet dan dus een nieuwe AGB-code aanvragen voor je onderneming. Dat doe je hier

    Overige wijzigingen via het wijzigingsformulier

    Bij een aantal wijzigingen voert een Vektis medewerker een controle uit voordat de wijziging wordt doorgevoerd. Voor deze wijzigingen kun je het wijzigingsformulier in Mijn Vektis gebruiken. Vergeet niet een bewijsstuk mee te sturen.

    • Wijzigen van een basisgegeven, zoals je achternaam wanneer je getrouwd bent
    • Het eigenaarschap van een onderneming in een werkrelatie.
    • Toevoegen of beëindigen van een kwalificatie: Kwalificaties geven wij uit op basis van de erkenningen die je hebt. Heb je een nieuwe kwalificatie? Registreer deze dan eerst bij je beroepsvereniging, in veel gevallen nemen wij de erkenning automatisch over in jouw AGB-registratie. Hebben wij je erkenning niet automatisch overgenomen? Controleer dan eerst of je correct staat ingeschreven bij het kwaliteitsregister of de beroepsvereniging. Stuur vervolgens het bewijs van inschrijving via het wijzigingsformulier. Zorg dat op het bewijsstuk de volgende gegevens staan: 
      • Jouw specialisatie
      • Jouw registratienummer bij het kwaliteitsregister of beroepsvereniging
      • De datum van registratie

    Geef de wijziging via het wijzigingsformulier in je Mijn Vektis-account door.  

  • Hoelang duurt het voordat mijn wijziging is verwerkt?

    Wanneer je een wijziging doorvoert via AGB Wijzigen, is deze in veel gevallen direct zichtbaar voor jou. De volgende dag is de wijziging ook zichtbaar in het AGB-register. 

    Wordt de wijziging via het klantadviescentrum opgepakt, omdat je bijvoorbeeld het mutatieformulier hebt gebruikt? Dan is de verwerkingstijd 5 à 10 werkdagen.  

  • Hoelang duurt het voordat mijn wijziging zichtbaar is in het zorgveld?

    Je ontvangt altijd de volgende dag een mail met een overzicht van de AGB-registratie wanneer je een wijziging doet. Wanneer deze mail hebt ontvangen is de wijziging ook zichtbaar in het openbare register. Het kan uiterlijk een week duren voor de zorgverzekeraar de gegevens hebben overgenomen, houd hier rekening mee bij het indienen van declaraties. 

  • Ik heb een nieuwe werkgever, hoe pas ik dat aan in mijn AGB-registratie?

    Om een nieuwe werkgever toe te voegen volg je de onderstaande stappen:

    1. Log in op je Mijn Vektis-account.
    2. Kies Mijn AGB-code zorgverlener.
    3. Klik onder het kopje ‘relaties’ op ‘Werkzaam-bij-relatie toevoegen’. Selecteer hier een vestiging en het zorgaanbod (de soort zorg die je verleent) en voeg deze toe.

    Ben je werkzaam bij meerdere vestigingen, dan herhaal je stap 3 voor elke vestiging.

    Op de onderstaande pagina's leggen we uit hoe AGB Wijzigen werkt. 

    Uitleg AGB-wijzigen zorgverlener Uitleg AGB-wijzigen onderneming

  • Ik ga stoppen bij een werkgever, hoe pas ik dit aan?

    Dit is hoe je een arbeidsrelatie beëindigd in het AGB-register:

    1. Log in op je Mijn Vektis-account
    2. Ga naar AGB-wijzigen zorgverlener.
    3. Onder het kopje 'ik heb een arbeidsrelatie met', kun je bij de onderneming op het stopbord icoon klikken. Vul de einddatum met de laatste datum waarop je werkzaam bent bij de onderneming. 

    LET OP: als je geen werkrelaties meer hebt in het AGB-register (m.u.v. PGB verpleegkundige en basisartsen) dan word je AGB-registratie beëindigd. 

    Op de onderstaande pagina's leggen we uit hoe AGB Wijzigen werkt. 

    Uitleg AGB-wijzigen zorgverlener Uitleg AGB-wijzigen onderneming

  • Hoe wijzig ik mijn erkenningen en kwalificaties?

    Kwalificaties geven wij uit op basis van de erkenningen die je hebt. Heb je een nieuwe kwalificatie? Registreer deze dan eerst bij je beroepsvereniging. In veel gevallen nemen wij de erkenning automatisch over in jouw AGB-registratie. Hebben wij je erkenning niet automatisch overgenomen? Controleer dan eerst of je correct staat ingeschreven bij het kwaliteitsregister of de beroepsvereniging. Stuur vervolgens het bewijs van inschrijving via het mutatieformulier in je Mijn Vektis-account onder AGB-wijzigen. Zorg dat op het bewijsstuk de volgende gegevens staan: 

    • Jouw specialisatie
    • Jouw registratienummer bij het kwaliteitsregister of beroepsvereniging
    • De datum van registratie

     

    Geef de wijziging via het wijzigingsformulier in je Mijn Vektis-account door. 

    Uitleg AGB-wijzigen zorgverlener Uitleg AGB-wijzigen onderneming

  • Wat kan ik niet zelf wijzigen in mijn AGB-registratie via Mijn Vektis?

    Bij een aantal wijzigingen voert een Vektis medewerker een controle uit voordat de wijziging wordt doorgevoerd. Voor deze wijzigingen kun je het wijzigingsformulier in Mijn Vektis gebruiken. Vergeet niet een bewijsstuk mee te sturen.

    Voor zorgverleners:

    • Wijzigen van een basisgegeven, zoals je achternaam wanneer je getrouwd bent
    • Het eigenaarschap van een onderneming in een werkrelatie.
    • Toevoegen of beëindigen van een kwalificatie: Kwalificaties geven wij uit op basis van de erkenningen die je hebt. Heb je een nieuwe kwalificatie? Registreer deze dan eerst bij je beroepsvereniging, in veel gevallen nemen wij de erkenning automatisch over in jouw AGB-registratie. Hebben wij je erkenning niet automatisch overgenomen? Controleer dan eerst of je correct staat ingeschreven bij het kwaliteitsregister of de beroepsvereniging. Stuur vervolgens het bewijs van inschrijving via het wijzigingsformulier. Zorg dat op het bewijsstuk de volgende gegevens staan: 
        • Jouw specialisatie
        • Jouw registratienummer bij het kwaliteitsregister of beroepsvereniging
        • De datum van registratie

    Geef de wijziging via het wijzigingsformulier in je Mijn Vektis-account door.  

    Voor ondernemingen:

    Deze gegevens worden automatisch overgenomen in je AGB-registratie en pas je dus aan bij de KvK: 

    • Adres van onderneming en vestiging
    • Handelsnamen en statutaire naam van onderneming of vestiging

    De volgende gegevens geef je aan ons door nádat deze wijzigen bij de KvK zijn verwerkt. 

    • Nieuwe vestiging: Nadat deze is aangemeld bij het KvK kun je het aanvraagformulier voor een nieuwe vestiging indienen
    • Wijziging in eigenaarschap: Geef deze door via wijzigingsformulier in je Mijn Vektis-account met een uittreksel KvK waarop de wijziging in eigenaarschap zichtbaar is. 
    • Wijziging in de rechtsvorm en/of het KvK-nummer: Het AGB-register heeft een directe koppeling met het KvK-register.
      Let op! Wanneer een onderneming van rechtsvorm veranderd, dan wijzigt ook je KvK-nummer. Omdat wij geen KvK-nummers kunnen wijzigen in een AGB-registratie, word je AGB-registratie automatisch beëindigd. Daar kunnen wij niks aan veranderen. Je moet dan dus een nieuwe AGB-code aanvragen voor je onderneming. Dat doe je hier
  • Ik ben nu een basisarts en rond binnenkort mijn opleiding af. Wijzigt mijn AGB code?

    Ja, je hebt een nieuwe AGB-code nodig als je huisarts of medisch specialist bent geworden. Je moet dus een nieuwe AGB-code aanvragen. Dat doe je hier

    Valt je specialisatie in de zorgsoort 84 van AGB? (Bijvoorbeeld, Specialist Ouderen geneeskunde) dan hoef je geen nieuwe AGB-code aan te vragen. Geef je specialisatie dan door via het wijzigingsformulier in je Mijn Vektis-account.  

  • Ik heb zelf geen wijziging doorgegeven, en toch heb ik een e-mail ontvangen. Waarom?

    Na een kwaliteitsactie vindt er soms een kleine wijziging plaats in je AGB-registratie, hier ontvang je dan een mail van. Deze wijziging heeft niet per definitie consequenties voor je AGB-registratie. Controleer in de mail die je ontvangt of je registratie correct is. 

    Om de kwaliteit van het AGB-register te garanderen voeren we regelmatig kwaliteitscontroles- en acties uit. Het uitvoeren van kwaliteitscontroles in onze database kan leiden tot een wijziging in je AGB-registratie. We stellen hiermee vast of je AGB-registratie voldoet aan de vastgestelde criteria, waardoor je bij het gebruik hiervan niet tegen verdere problemen oploopt. 

    Het kan natuurlijk ook zo zijn dat iemand die hiervoor gemachtigd is een wijziging heeft doorgegeven. Klopt de wijziging die is doorgevoerd niet? Neem dan contact met ons op.